Særprisen: mitKBH.dk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.


kategorivinderne: Selvom Telmore var årets store Webchamp, så var der også hæder til fire andre websites.

Teamet bag fritidsprojektet mitKBH.dk har vundet Særprisen i årets Webchamp.

Morten Gade og Julius Thy er to ud af fem personer, der står bag mitKBH.dk. De har konkurreret mod hjemmesiderne Dorphpaster­nak.dk/blog og findvej.dk i kategorien Særprisen i årets Webchamp.
De nominerede hjemmesider i denne kategori er udvalgt på baggrund af, at de repræsenterer nytænkning enten teknisk, æstetisk eller kulturelt.
Særprisens nominerede er ikke blevet vurderet ud fra samme funktionalitetskriterier som konkurrencens øvrige sites. I stedet er kandidaterne blevet vurderet på holdbarheden af deres særegenhed.
Morten Gade og Julius Thy vinder med mitKBH.dk kategorien, fordi sitet indeholder en imponerende og fremadrettet realisering af en lang række af de begreber, der er sammenfattet i web 2.0.
Brugerinddragelse er sat i højsædet.
Kombineret med en konsekvent og sikker anvendelse af web 2.0-teknologier som mash­ups, tagclouds, rss og blogs er mitKBH.dk et farvel til forældede envejskommunikerende megaportaler og et goddag til reel udnyttelse af potentialerne ved at tilbyde en platform for brugerstyret indhold.  
Julius Thy er glad for, at folk har fået øjnene op for hjemmesiden, netop fordi den er et fritidsprojekt.
"Så er det jo ekstra vigtigt for os og vores motivation, at folk får øjnene op for sitet. Det får os til at give det en ekstra skalle," siger han.
Aktivitet belønnes
MitKBH.dk er en onlineguide til København, hvor brugerne anmelder og vurderer byens spisesteder, barer eller klubber.
Jo flere anmeldelser man skriver, desto større er sandsynligheden for, at de steder, man senere får foreslået, falder i ens smag.
Ideen til hjemmesiden fik teamet for blot halvandet år siden, og de præsenterede sitet for deres venner kort efter sommerferien 2006.
Bloggere ødelagde blød start
Planen var at gå officielt i luften omkring nytår 2006/07.
Men allerede i oktober begyndte folk, de ikke kendte, at bruge siden, fordi nogle bloggere havde skrevet om den.
Morten Gade og Julius Thy har mange planer for den videre udvikling af mitKBH.dk. Blandt andet er der en masse børnesygdomme ved siden, som de skal have udryddet.
Og så arbejder de med at udvide med andre kategorier, arrangementer og lignende, som alt sammen skal have noget med København at gøre.
"Ud over det synes vi også, at det kunne være sjovt at lave noget til mobiltelefonen. Der er mange, som allerede er i byen, når de skal bruge siden, og så har de måske ikke lige adgang til internettet", siger Julius Thy.

Faktaboks:
Bag om webdesignerne
Sammen med resten af vennerne udgør Morten Gade og Julius Thy et team bestående af fem venner med forskellig faglighed, fra kommunikationsrådgiver, spillestedsleder, konsulent og designer til CTO.

Designmæssigt har de hentet inspiration til sidens features fra flere kendte sites, eksempelvis Flickrs og Google Maps.
Men der er ikke tale om rene copy-paste handlinger.

Eksempelvis er der arbejdet bevidst med farvevalget for at udtrykke noget særlig københavnsk, og så skulle det være muligt at få oplyst, hvad der ligger lige i nærheden. En funktion, som bagmændende længe har savnet på aok.dk.

Sitet kører som en fritidsbeskæftigelse. De fems ønske har aldrig været at kunne leve af sitet, og ingen af dem ønsker at forlade deres nuværende job. Netop ved at holde projektet på et hoppyplan kan de bevare glæden og lysten.

Desuden er der endnu ikke dukket en model op, hvor der kan tjenes penge på sitet, uden det ødelægger brugeroplevelsen eller gør det nødvendigt at gå på kompromis med form eller funktioner.

billedtekst: særprisen Julius Thy er en af webdesignerne bag mitKBH.dk. Foto af Carsten Snejbjerg/Polfoto

OriginalModTime: 22-02-2007 14:54:38




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere