Produktpræsentation: interflora.dk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.


Manden bag blomsterleverandøren Interfloras hjemmeside har vundet kategorien Produktpræsentation i årets Webchamp.

Markedschef Jan Opppermann er personen bag Interfloras hjemmeside, som i kategorien Produktpræsentation har konkurreret mod hjemmesiderne ikea.dk og chanti.dk.
De nominerede sites er blevet bedømt ud fra, om udviklerne har benyttet internettets muligheder til at gøre produktpræsentationen realistisk og indtagende.
Brugergrænsefladen måtte gerne lægge op til interaktion, men fokus var på at gøre produktets styrker åbenlyse gennem brug af eksempelvis video, 3D-animationer, flash, test eller lignende.
Interflora.dk og sitets webdesigner, markedschef Jan Oppermann, vinder kategorien, fordi websiden formår at vise virksomhedens produkter frem i stedet for blot at beskrive dem.
Fornemt at slå IKEA
Produktillustrationerne fremstår med et æstetisk appellerende udtryk, og brugerne kan på en enkel facon få en overbevisende og tillidsskabende repræsentation af lige netop det produkt, han eller hun ønsker at købe.
"Jeg er jo altid glad for den anerkendelse, der ligger i at få sådan en pris," siger Jan Oppermann, der ikke på forhånd havde forventet at vinde.
"Det er mange gange marginaler, der afgør, hvem der lige vinder. Det er fornemt at kunne slå ikea.dk, der absolut er en af de hårde drenge. Chanti.dk kender jeg dog ikke så meget til," siger Jan Oppermann.
Kort vej fra ide til handling
Virksomheden består af i alt 10 medarbejdere, og ifølge Jan Oppermann er det en styrke, at der kun er få mand involveret i projektet.
Det betyder, at der er kort vej fra ide til handling.
Målgruppen for interflora.dk er bred og omfatter alle danskere mellem 18 og 80 år.
I øjeblikket er Interflora ved at lave et helt nyt layout, eftersom det nuværende design stammer helt tilbage fra 1999-2000.
Hvornår det nye design præcist bliver lanceret, kan markedschefen ikke oplyse, men det skulle være lige på trapperne.
Ud over et nyt design barsler interflora.dk med nye produktgrupper i sortimentet. Fra omkring Mors Dag bliver det eksempelvis muligt at købe chokolade på sitet.

Faktaboks:
Bag om webdesigneren
Jan Oppermann, der har en mastergrad i computermedie og kommunikation, står for designet af Interflora.dk. Han har også det overordnede ansvar for virksomheden på nettet.

Jan Oppermann bruger omkring halvdelen af sin tid på at arbejde med hjemmesiden, og inspirationen henter han blandt andet fra usability-eksperterne Steve Krug og danske Jakob Nielsen.

Derimod kigger han ikke så meget på andre hjemmesider for at få gode ideer, men holder mere øje med hvordan Interflora.dk helst ikke skal se ud.

billedtekst.produktpræsentation Jan Oppermann er webdesigneren bag interflora.dk. Originalfoto af Carsten Snejbjerg/Polfoto

OriginalModTime: 22-02-2007 14:55:04




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere