Dine data kan være dit vigtigste aktiv

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 15. juni 2007.


Hos Grundfos står group vice president Karsten Steen Sørensen i spidsen for et stort projekt, der skal højne datakvaliteten. Formål: At styrke Grundfos' position over for kunder og leverandører.

Hvad med at udnævne månedens datakvalitetsmedarbejder? Joh, god ide.
Men det er ikke lige sådan, Grundfos vil sikre, at virksomhedens ledelse hele tiden er forsynet med analyser baseret på de skarpeste data. Men det er tæt på.
Som en af formentlig meget få danske virksomheder, hvis der overhovedet er andre herhjemme, vil Grundfos gøre sine medarbejdere direkte ansvarlige for at holde pumpekoncernens masterdata om kunder, leverandører og produkter i topform.
Det er et led i et stort projekt, der skal hæve kvaliteten på masterdata i hele Grundfos' organisation.
"Vi vil opstille key performance indicators (nøglemål, red.) per afdeling eller per medarbejder, så vi kan måle på de data, vedkommende har ansvaret for," siger group vice president i Grundfos, Karsten Steen Sørensen.
Grundideen bag målingerne er, at hele virksomhedens analysekapacitet og effektivitet kan højnes betragteligt, hvis der er opdaterede og korrekte data hele vejen rundet.
Spar 20 procent på driften
Korrekte grunddata er også forudsætningen for at udnytte business intelligence-værktøjer optimalt. Og i sidste ende kan man måske spare op til 20 procent på driftsomkostningerne ved at have de rigtige tal og analyser ved hånden. Det viser analyser foretaget af Larry P. English, en af pionererne inden for den særlige disciplin, der hedder master data management.
"Vi indfører de nye mål, fordi vi føler, det er en af de veje, vi kan gå for at få medarbejderne til at forstå, at ordentlige data er ekstremt vigtige for Grundfos," siger Karsten Steen Sørensen.
Han nævner som eksempel, at ledelsen kan sætte som mål, at data skal have en kvalitet på 95 procent.
Det vil sige, at 95 ud af 100 datafelter både skal være udfyldt og være udfyldt korrekt.
"Mens hvis en medarbejder kun udfylder 80 procent af de krævede data, ja så har data kun en kvalitet på 80 procent. Og så har medarbejderen eller hele afdelingen ikke levet op til sine mål," siger Karsten Steen Sørensen.
Grundfos har eksempler på, at der er op til 300 såkaldte attributter (egenskaber) klistret på bare et enkelt produktnummer.
Ikke alle er naturligvis lige vigtige, og ikke alle data har den samme opmærksomhed i virksomhedens forskellige afdelinger, hvilket kan være baggrunden for mangelfuld datakvalitet.
Den medarbejder, der taster produktdata ind på for eksempel en pumpe, kan måske synes, det er ligegyldigt at indtaste volumen og vægt.
Men for dem, der sidder i shippingafdelingen, er det rart, at de automatisk kan udskrive et fragtbrev med oplysninger om vægt og volumen.
"Ligesom der er ejerskab af visse forretningsprocesser i virksomhedens enkelte enheder, skal der også være ejerskab af data i enhederne," siger Karsten Steen Sørensen.
Den meget kontante ledelsesmodel på datakvalitetsområdet, Grundfos nu indfører, begyndte egentlig som en mere grundlæggende øvelse, der skulle få topledelsen i pumpekoncernen til at åbne øjnene for vigtigheden af gode data.
"De fleste virksomheder mener ikke, de har problemer med data. Men det tror jeg, de fleste virksomheder har. Ja, jeg ved efterhånden, at de har problemer. Det er bare en spørgsmål om at erkende det", siger Karsten Steen Sørensen.
Data skulle forbedres
Så da han for halvandet år siden som nyansat i Grundfos tog den første runde til koncernens direktører og sagde til dem, at hverken data eller styringsredskaber var gode nok, var holdningen den, at det måtte være noget, it-afdelingen skulle have styr på.
"It-afdelingen har selvfølgelig en rolle i forhold til at sætte systemerne op. Men når der er tre fingre, der peger på it-afdelingen, så er der tre fingre, der peger på direktørernes egne afdelinger. Det er deres medarbejdere, der skal håndtere data og sikre datakvaliteten i det daglige," siger Karsten Steen Sørensen. Efter en gennemgang af datakvaliteten i Grundfos var konklusionen, at kvaliteten var god nok i de enkelte enheder isoleret set.
Men på tværs af det globale setup så man vidt forskelligt på datastrukturer og datastandarder.
Man kunne eksempelvis ikke være sikker på, at en god kunde, en såkaldt A-kunde, i Norge også er en A-kunde i Tyskland, fordi man på tværs af lande arbejde med forskellige definitioner af en A-kunde.
"Hvis man prøver at lave analyser på baggrund af den slags data, får man noget skrupforkert ud af det," siger Karsten Steen Sørensen.
Derfor handler det i en tidlig fase om at få en fælles definition af data, inden man går i gang med at rense op i data. Det skal simpelthen være rigtigt første gang, data tastes ind i systemet, så de ikke skal rettes op undervejs.
Strategi for data nødvendig
Grundlæggende handler det om, at virksomheden har en strategi for, hvad man vil med data.
Det er ikke nok bare at rette op på data. For hvad sker der i det øjeblik, data er renset op? Det skal man også have på det rene, pointerer Karsten Steen Sørensen.
"Jeg påstår, at en hvilken som helst master data proces er lige så vigtig som en hvilken som helst anden forretningsproces, ja måske vigtigere."
Virksomhedens største aktiv behøver således ikke altid være bygninger, maskiner eller andet udstyr. Det kan sagtens være dine data, der er det største aktiv.
"Hvis produktionsapparatet ikke har høj kvalitet, svarer det til, at din produktion også kører med lav produktivitet. Og hvis dit it-system ikke har en høj kvalitet, så kører det også med lav produktivitet," siger Karsten Steen Sørensen.
I første omgang har Grundfos kastet sig over at få styr på kunde- og leverandørdata, mens der stadig er interne diskussioner om, hvordan datakvaliteten skal gribes an på produktsiden. Karsten Steen Sørensen mener, der er et stort økonomisk potentiale for Grundfos i hele master data-øvelsen.
"Vi venter at få rigtig mange penge ud af at kigge på, hvor meget vi køber ind hos de store leverandører. Det er jo ikke sjovt i forhandling, at leverandøren fortæller os, hvor meget vi har købt. Det er rarest, at vi selv kan fortælle dem, hvad vi har købt, og hvilke varer vi har købt. Det giver væsentlig større power i en forhandling."
Det samme gælder på kundesiden. Grundfos får ikke den store vækst ved at sælge 2 pumper mere til vvs-mesteren henne om hjørnet. Det er de store kunder, som eksempelvis Wolseley (ejer af Silvan, red.), der er Grundfos' største kunde i Europa, der skal sørge for væksten.
"Jo mere vi ved, jo større mulighed har Grundfos for at sætte dagsordenen og dermed presse kunden i den retning, vi gerne vil have. Nemlig at få solgt de pumper, vi gerne vil sælge via den salgskanal," siger Karsten Steen Sørensen.
Samtidig skifter pumpemarkedet fra at være standardprodukter leveret i en boks til at være meget mere kundespecifikke produkter.
De kundespecifikke produkter står for omkring 30 procent af markedet i dag, hvilket kræver meget af produktion og lagerstyring. hvilket igen kræver, at Grundfos har totalt styr på sine data. Grundfos' projekt 'master data' gik i gang for halvandet år siden, men egent­lige målbare resultater er det for tidligt at tale om endnu.
"Det tog et halvt års tid at få det igennem til ledelsen. Det er et af de sværeste projekter at få igennem til ledelsen, fordi erkendelsen først skal komme. Ledelsen skal forstå, at der er et potentielt problem i data," siger Karsen Steen Sørensen.

Billedtekst: Gå til bekendelse Langt de fleste virksomheder har et problem med kvaliteten af data. Ledelsen skal blot erkende det. Budskabet kommer fra Karsten Steen Sørensen, group vice president i Grundfos.
Foto: Torben Klint

Boks 1: Grundfos
Grundfos blev grundlagt i Bjerringbro i 1945 af Poul Due Jensen. Virksomheden fremstiller pumper, elektromotorer og styreelektronik til pumper og pumpeanlæg.

Grundfos er en af de største produktionsvirksomheder i Danmark og samtidig en af verdens største producenter af pumper. I 2006 fremstillede Grundfos 10 millioner pumper.

Der er 14.800 ansatte i koncenen på verdensplan, og omsætningen nåede op i 15,4 millarder kroner i 2006.

Størstedelen af produktionen afsættes i udlandet, og samtidig foregår en større del af udviklingsarbejdet
i udlandet.

I alt 200 ansatte arbejder med produktudvikling på Grundfos' udenlandske produktudviklingscentre i Ungarn, Indien, Kina, Finland og USA.

Boks 2: Karsten Steen Sørensen
Kom til Grundfos som CIO, group vice president for halvandet år siden.

Inden da arbejdede han fire år i kølekoncernen York, herunder to år som CIO. I York var han ankermanden i implementering af SAP.

Tidligere har han arbejdet seks år i Lego, heraf to år som ansvarlig for Legos globale it.

Boks 3: Hvad er master data management?
Master data management - eller MDM - går ud på at harmonisere virksomhedens data. En harmonisering kan ske ved at have fælles definitioner af data på tværs af virksomhedens systemer, forbedre datakvaliteten og ved dataintegration.

En væsentlig pointe ved MDM er, at der skal være fokus på at forbedre data på kort sigt, men samtidig skal man også sikre, at datakvaliteten kan fastholdes på langt sigt.

Derfor er det vigtigt at have klar strategi for information governance.

MDM er ofte drevet af ,at virksomhederne indfører et nyt ERP- eller CRM-system.

Konsulentfirmaet Gartner forudser, at markedet for master data management vokser kraftigt de kommende år og vil nå op på en global omsætning på mere end 15 milliarder kroner i 2010.

OriginalModTime: 14-06-2007 15:03:18




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere