Om at huske at glemme...

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. august 2007.


Sommerferien skal bruges til slippe fordomme.
Jeg kan som så mange andre nu se tilbage på en godt brugt ferie. Ikke at ferien i år har været speciel slidsom, men den er efter min egen vurdering blevet brugt godt og rigtigt - til at glemme.
På Computerworld.dk har man henover det meste af sommeren kunnet læse, hvad mere eller mindre kendte mennesker skulle bruge deres ferie til. Der synes at være tre gennemgående måder at anvende ferie på: Fokus på tid med familien, fokus på afslapning og endelig at indhente lidt arbejde. De tre måder kombineres i forskelligt omfang og tilsættes indimellem lidt krydderi som udlandsrejser og sommerhusophold.
Selv om jeg på ingen måde skal gøre mig selv til dommer over, hvordan andre anvender deres ferie, slår det mig alligevel, at ingen tilsyneladende vil bruge deres ferie på at glemme. Glemme alt det, der normalt optager en i dagligdagen - og alle fordommene om, hvad der kan/ikke kan lade sig gøre.

Hvorfor er det så vigtigt at glemme? I min verden er evnen (og lysten) til at glemme en forudsætning for at kunne være innovativ. Og netop ferierne er meget velegnede til at øve sig på at glemme.
Mekanismerne er de samme som efter en god nats søvn. Har du ikke prøvet at gå i dagevis og tumle med et eller andet problem uden at kunne løse det? Men så en dag når du vågner, har du pludselig løsningen klappet og klar og så indlysende rigtig, at man næsten ikke kan forestille sig, at det er noget, som man har tumlet med uden at kunne finde en løsning.
Hvis ikke du har prøvet det, så har du seriøst meget brug for at huske at glemme.

Fordommene skal hvile. Innovation handler i vid udstrækning om at se de skæve vinkler og de uprøvede stier. Jeg tror, at en af de største barrierer for nye ideer er de mange fordomme, som vores hjerne næsten reflektorisk sætter op, når vi slår ind på nye tanker. De mange fordomme kommer fra tidligere erfaringer, alment accepterede sandheder og andet af samme skuffe, som i de fleste situationer hjælper en til at træffe de rigtige beslutninger, men som i forhold til innovation kan virke meget støjende.
For mit eget vedkommende er fordommene (som eksempelvis "det har vi prøvet" etc.) ikke noget, som jeg umiddelbart kan styre - det kommer helt ubevidst. Jeg er selvfølgelig meget opmærksom på dem og forsøger også mentalt at overtale min hjerne til at fjerne dem, når det er relevant, men det er ikke altid lige let.

Men når jeg sover, lader det til, at den del af hjernen, som er så allerhelvedes god til fordomme, også tager sig en lur. Og så er det som om, at forhindringsbanen for skæve vinkler ændres til en fire-sporet motorvej med frit udsyn til alle sider.
Jeg har besluttet mig for, at det, der sker om natten - i et vist omfang - også skal ske om dagen. Jeg vil ganske enkelt træne mig selv i at sætte færre barrierer op for nye ideer.
Den forgangne ferie er derfor blevet brugt på at huske at glemme. Hver gang jeg har læst noget i avisen eller i en god bog, har jeg forsøgt på at tage det til mig, som om det var første gang, jeg overhovedet har hørt om det. Indtil videre har det faktisk været ganske morsomt. Det er utroligt så mange ting, vi bare tager for givet, og det er mindst lige så utroligt, hvor mange nye ting, man kan opdage ved selv gamle "sandheder".
Det lader til, at når man bevidst husker at glemme, så lærer man helt utroligt mange nye ting. Jeg ved ikke, om denne nye viden på længere sigt bidrager til nye fordomme, men det ved jeg måske efter næste ferie.
Hvor var det nu jeg kom fra...?

OriginalModTime: 23-08-2007 14:07:38




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere