Virkeligheden indhentes af fremtiden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. august 2007.


Engang skrev William Gibson sciencefiction-romaner om for­uroligende, men sært sandsynlige fremtider. Hans gennembrud, Neuro­mancer, fra 1984 beskrev et elektronisk univers, hvor mennesker kunne leve i en virkelighed, der var halvt fysisk, halvt virtuel. Gibson døbte det "cyberspace".
Siden da er handlingen i Gibsons nye romaner gradvist rykket tættere på nutiden - i takt med at de futuristiske verdener, han startede med at beskrive, i mellemtiden er blevet delvist realiseret.
Hans seneste bog, Spook Country, foregår sådan cirka nu.

En tidligere rockstjerne hyres af et nyt ultrahipt magasin (der måske, måske ikke eksisterer) til at skrive historier om en ny form for kunstværker, der er rent virtuelle, men knyttet til et specifikt fysisk steds GPS-koordinater. Man oplever værket gennem et par briller, der kan indsætte værket som et ekstra lag oven på den fysiske virkelighed. Det kan være en person, der ligger på gaden, en rekonstruktion af en dramatisk begivenhed der engang udspillede sig på stedet - eller det rene fantasi, for eksempel en gigantisk blæksprutte der slanger sig i hotel-lobbyen.

Avantgarde-kunstnerne er ­hacker-typer med et mesterligt greb om teknologien. Så godt et greb, faktisk, at deres evner meget let kan bruges til mere dunkle formål -
noget med våbensmugling, mystiske containere, mere eller mindre officielle efterretningsvæsener og mafia-agtige forbryderorganisationer.
Hvad historien helt præcist går ud på, er egentlig underordnet, når man læser Gibson. Sproget, stemningen, og ophobningen af ideer og paradoksale modstillinger er det vigtigste.
Gibsons sprog er fortættet som et haiku-digt. Hans persongalleri er mennesker, der er skyllet rundt i verden med en bagage af tradi­tionel, lokal kultur fra Cuba, Rusland, Mexico, Kina ... men omplantet til miljøer af fuldstændigt global hi-tech. Der er ikke meget middelklasse. Verden består af de ludfattige og desperate, og mødet mellem de to meget forskellige kræfter giver historierne drama.

Det bedste ved at læse Gibson er næsten det antydede. Det er ikke fuldstændigt klart, hvordan det univers, han beskriver, fungerer. Der er muligheder, som det bliver op til læseren selv at tænke videre over.
William Gibson har i interviews talt om, at cyberspace er blevet det nye normale - "the here" - medens omgivelser, der ikke på en eller anden måde er præget af være online og dermed del af den større sammenhæng er usædvanlige og nærmest udenfor - "the there".

Dermed bliver det logisk, at den verden, vi går igennem, bliver en blanding af fysiske og virtuelle objekter - og derfor er det i længden ikke den samme by, vi oplever. Det digitale lag, der er lagt over gadebilledet, afhænger af, hvilke kanaler vi har aktiveret. De digitale kunstværker, avatarerne, informationer og reklamer vil sætte et væsentligt præg på vores oplevelser og muligheder, men det vil være vidt forskelligt, hvad vi hver især har lyst eller adgang til at anvende.
Det er Second Life kombineret med Google Earth-layers, og bragt ud på gaden i den fysiske virkelighed, i første omgang via en GPS-telefon. Fortiden kan leve videre som spøgelser, fantasifigurerer kan blande sig i trafikken, og dem, man møder, kan befinde sig både her og et helt andet sted ...
Det er et perfekt sted at lade en historie udspille sig, og i grunden tror jeg ikke, vi er så langt fra, at det bliver virkeligt.

OriginalModTime: 30-08-2007 14:06:47




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere