Outsourcing er en vigtig ingrediens i digitaliseringen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. september 2007.


Outsourcing er gennem mere end ti år med globalisering, automatisering og digitalisering blevet en af de stærkeste ingredienser i virksomhedsledernes kogebøger. Muligheden for at købe en service hos de allerbedste eksperter er både en mulighed for at effektivisere og dermed forbedre virksomhedens økonomi og en mulighed for at sælge den service, som man selv er ekspert i.
Ifølge det årlige væsktbarometer fra Deloitte, som udgives sammen med Computerworld Top 100 den 28. september, har over 60 procent af danske it-virksomheder outsourcet funk­tioner eller opgaver til indenlandske eller udenlandske firmaer. Det er straks langt vanskeligere at gøre op, hvad en outsourcing-virksomheder er?
Den indiske virksomhed TCS eller Tata Consulting Services er næsten et ikon på den udvikling. Virksomheden har været ledende i udviklingen af mange af de outsourcing-discipliner, som it-branchen både tilbyder og benytter sig af herunder softwareproduktion, helpdesk og outsourcing af hele arbejdsprocceser som bogholderi, datafangst og lignende. Med 75.000 ansatte i 32 lande og en omsætning på godt tre milliarder dollars.
Smelter sammen
Da Computerworld i sommer mødte TCS-topchefen S. Ramadorai, fortalte han om den strategiske udvikling, han arbejder med. Inden 2010 vil han gøre TCS til en 10 milliarder dollars-virksomhed, der hører til blandt de ti største softwarevirksomheder i verden.
"Software og services smelter sammen til rammeløsninger. En rammeløsning består af en masse service- og softwarekomponenter, som er forudsætningen for, at kunden oplever en hurtig udvikling af sin egen virksomhed - og det er lige meget, hvor både service og komponenter produceres, bare de understøtter kundens forretningside," siger S. Ramadorai.
"Jagten på talenter og udviklingen af dem bliver den vigtigste opgave i de kommende år. Hvis man vil være med i kampen om at levere fremtidens rammeløsnigner, er det afgørende at have en talentstrategi, der både kan gøre det klart, hvilke talenter man har brug for, og hvor på kloden man vil finde dem, siger S. Ramadorai.
Dermed slår S. Ramadorai tonen an til en outsourcing-virkelighed, hvor opgaverne, der outsources på den ene side bliver langt mere praktiske og håndfaste, men på den anden side afstedkommer innovation af langt mere komplekse og talentafhængige fusionsprodukter.

OriginalModTime: 11-10-2007 11:14:28




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere