It-branchen i fængsler og på hospitaler

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. september 2007.


Drift af hospitaler og fængsler kan blive fremtidige opgaver for it- leverandørerne. Det afgørende er, om ledelsen kan adskille kerneopgaven fra serviceopgaven.
Hvor går grænsen for, hvilke driftsopgaver man som it-leverandør skal påtage sig? Skal man for eksempel gå ind i hospitalsdrift eller fængselsdrift?
For nylig fik jeg dette glimrende spørgsmål under en diskussion om nogle af de vigtigste tendenser for it- og telebranchen. Og der er flere svar på det spørgsmål, hvilket diskussionen også viste.
Det første svar er, at det kommer man som it-leverandør næppe til at bestemme selv. For selvom man i stigende grad også tager forretningsprocesserne med, når man overvejer outsourcing, ligger vel hverken pleje af syge eller bevogtning af kriminelle lige for, når vi tænker på, hvor it-leverandøren har sine kompetencer - trods alt. Det naturlige område ligger på it-drift og på processer, der er direkte it-understøttede, som for eksempel løn, regnskab eller kundeservice.
Det andet svar er imidlertid, at det kommer an på kundens evne til at se på sin forretning, og hvad den består af. Der er en markant tendens til, at outsourcingkunder ser langt mere strategisk på outsourcing end tidligere. Således er den vigtigste grund til at outsource, at man ønsker at kunne fokusere på egen kerneforretning - hvad den så end måtte være.

Hvis man umiddelbart ser på en forretning som et hospital eller et fængsel og vurderer, hvad der er kerneforretning, og hvad der er støtteprocesser, er "kerneforretningen" for et hospital at pleje og helbrede de indlagte og for fængslet at bevogte de indsatte. Alt andet - bygninger, it, økonomistyring, køkkendrift og så videre - er støtteprocesser, der kunne varetages af en eller måske snarere flere outsourcingpartnere, som ganske udmærket kunne komme fra it-siden.
Jeg kan komme i tanker om flere gode grunde til, at outsourcingen vil være en god ide på hospitalerne.

Med "serviceopgaven" skilt fra "plejeopgaven" bliver der færre valg i kategorien "hvad vil du helst - male væggene eller købe en ny scanner, der kan redde den lille piges liv". I de diskussioner er serviceopgaven dømt til at tabe hver gang, men hvis ansvaret for væggene ligger hos en ekstern outsourcingpartner, der skal leve op til en SLA for driften af bygninger, it-systemer eller køkken, er det ikke længere på forhånd en tabt sag. SLA'en indebærer også, at driftsopgaven i højere grad end i dag vil blive målt, da det jo ellers ikke er muligt at kontrollere, om kontrakten bliver overholdt.
Samtidig kan den faglige ledelse af hospitalet koncentrere sig om plejeopgaven uden at skulle bruge unødig tid på driftsopgaver, den ikke nødvendigvis er klædt på til at løse.

Så det endelige svar på, om it-branchen skal kaste sig over drift af hospitaler og fængsler må være, at det kan sagtens være, at det bliver fremtidige opgaver, men at det kommer an på, i hvor høj grad ledelsen på hospitalet eller i fængslet er i stand til at adskille kerneopgaven fra serviceopgaven.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

OriginalModTime: 11-10-2007 11:15:06




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere