Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. september 2007.
Commodore 64 trak computerspillerne
ud af frituretågerne på grillbarer og ind
på drengeværelserne. Den lille brødkasses indtog skabte derved den første spilgeneration.
The Way of the Exploding Fist, Mission Impossible og Zorro.
Er der en klokke, der ringer?
Det burde der være, hvis du er computer- eller spilinteresseret, og din alder er fra 30 år og opefter. For ovenstående spil blev alle lanceret til den legendariske Commodore 64, der er en af de mest succesfulde computere nogensinde.
Commodore 64's hurtige udbredelse på verdens drengeværelser blev begyndelsen til enden for grillbarens arkademaskiner med historieløse og ensformige spil.
I starten var det nemlig langt hen ad vejen spillene, der vakte begejstringen for brødkassen, men samtidig gav muligheden for, at man selv kunne udvikle spil, computerviden og forståelse for mange af de programmører, der i dag står i spidsen for software-distributionerne.
Ser man tilbage på 25 år med Commodore 64, fik den en enorm betydning for 80'ernes spilindustri og blev derved rollemodel for mange af de spiltitler, vi ser i dag.
Det var i forbindelse med Commodore 64, at mange så deres første adventure-spil. En spiltype, der i dag har udviklet sig til en kæmpe genre. C64 bragte spil med indhold og historier ind i billedet.
"Til Commodore 64 kom længere og mere avancerede adventure-spil, hvor man for alvor begyndte at arbejde med gameplay og fortælling," siger Lars Konzack, spilforsker ved Aalborg Universitet.
"Til forskel fra arkadespillene fik man sammenhængende historier, som man kunne spille over lange perioder."
Farvel til møntindkastet
Arkadespillene var præget af, at man skulle blive hurtigt færdig, så der igen skulle proppes mønter i boksen. Den måde at spille på gjorde Commodore 64 op med.
Spillerne fik langt mere tid til at spille, hvilket igen bevirkede, at spillene blev længere og bedre. Den trend ser man også fra de computerspil, som produceres i dag.
"Adventurespillene blev også udviklet til andre platforme tilbage i 70'erne, men med sin store popularitet gjorde Commodore 64 for alvor de indholdsmættede spil udbredte," siger Lars Konzack.
"Flere af de folk, der i dag arbejder i spilindustrien, kommer netop fra den danske demo-scene i 80'erne, så på den måde er Commodore 64 også blevet en del af fundamentet for dagens spilindustri."
Commodore 64 var også med til at vende gavemønstret hos konfirmander af det mandlige køn.
Nu ønskede drengene sig ikke længere en knallert, men en computer. Commodore 64 blev således tilgængelig for rigtig mange.
Det havde man ikke set før, og det blev startskud for en helt ny generationstype - computergenerationen.
Et godt sted at finde remakes af Commodore 64-spil er classic-retro-games.com hvor titler som Barbarian, Turrican, Boulder Dash, Auf Wiedersehen Monty og mange flere er lige til at downloade og spille.
Boks1:
Computerworlds læsere om C64:
"Jeg kan stadigvæk huske, da en kammerat og jeg sad hjemme alene i hans fars hus en aften/nat, og vi spillede "Fredag den 13". Vi var sk**ebange på grund af lyden fra spillet, hver gang Jason fik fat i endnu et offer."
- Martin Hallundbaek.
"Commodore 64 var en fantastisk maskine. Jeg er stadig imponeret over, hvor meget man kunne få ud af de 40 kB ledig hukommelse."
- Søren Pedersen.
"C64 har afgjort lagt fundamentet for min nuværende karriere."
- Per Madsen.
"Da jeg fik min C64, var der ikke mange voksne omkring mig, som forstod, hvad en computer var for noget. At jeg stod alene med brødkassen og ikke lige kunne spørge nogen om hjælp, har uden tvivl også styrket min selvstændighed."
- Kenneth Geisshirt.
"Kan I huske Turbo-tape, og hvordan man hele tiden måtte tweake tonehovedet i båndstationen? Og dengang DR havde et program, hvor de sendte programmer ud over radioen? Det var altid interessant lige at tune ind på den kanal, hvis man ikke lige vidste, hvad der foregik."
- Søren Pedersen.
"Enhver ledig stund efter skole blev brugt på C64. Hele min forståelse for computere, og alt der følger, kom med C64."
- John G. Pedersen.
"C64 og andre hjemmecomputere skabte en generation, der er glad for at spille. Men jeg synes også, at den skabte en generation, hvor der er rigtig mange dygtige programmører."
- Jacob Sørensen.
"Senere kom 64'eren til og gradvist blev det mere spændende at programmere end blot at spille på den, og i takt med det, blev drengedrømmene om at blive pilot erstattet med lysten til at blive softwareudvikler (gæt hvad jeg laver i dag)."
- Pelle F. S. Liljendal
Alle udsagn er hentet fra computerworld.dks debatside.
Boks2:
Specifikationer
Lanceret: September 1982
Salgstal: 17 millioner
Pris: 595 dollars
CPU: MOS 6510, 1MHz
Lyd: SID 6581, tre stemmer og seks oktaver
RAM: 64 kilobyte
Opløsning: 40 x 25 tegn eller 320 X 200 pixels, 16 farver
Tilbehør: Kassettestation, printer, modem, eksternt 170K floppy-drev
Boks3:
Læs mere:
Info om C64, spil, anmeldelser med mere:
lemon64.com
C64 spil og demoer:
c64.com
Subkulturen omkring C64:
noname.c64.org/csdb
C64-spil:
classic-retro-games.com
C64's historie, manualer, produkter med videre:
commodore.ca
Historier om gamle computere:
oldcomputers.net
OriginalModTime: 20-09-2007 13:56:57