Er branchen moden til K02?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. september 2007.


Staten og it-branchen er blevet enige om en standardkontrakt, som stiller høje krav til modenhed på begge sider i offentlige it-projekter.

En maratonforhandling over tre år har ført til, at offentlige kunder og deres leverandører har fået nye spilleregler for de dyre og lange it-projekter.
De nye spilleregler er at finde i standardkontrakten for længerevarende it-projekter - en kontrakt med det mundrette navn K02. Den afløser de gamle kontrakter med navnene K18 og K33.
Det har taget tre år at nå til enighed mellem branchen og det offentlige.
"Det er simpelthen teknisk svært at lave den slags kontrakter, så derfor har det taget lang tid," siger Jane Eis Larsen, direktør i IT-Branchen, som har været med til at forhandle den nye kontrakt på plads.
Jane Eis Larsen forklarer, at K02 er helt central for udviklingen af it-projekter i Danmark i de kommende år.
"Hvis vi ser på den foregående kontrakt, så har den været betydende også for private it-projekter," sige Jane Eis Larsen, som mener, at den nye kontrakt måske kan holde i 10 til 15 år.
Store forventninger
De tidligere standardkontrakter er blevet udbredt til kommuner og har smittet af på praksis i det private erhvervsliv.
Derfor er forventningerne altså store til K02 og K01, som er kontrakten for korterevarende projekter. Et af de punkter som er nyskabende i den nye kontrakt er modenhedsafklaringen på begge sider af bordet i forbindelse med store it-projekter. En afklaring som sjældent finder sted i dag.
Jane Eis Larsen forklarer, at hun ikke umiddelbart tror, at de nye modenhedskrav slår igennem med det samme. Men det er en af de ting i K02, som vil få betydning over tid, fordi kunder og leverandører for første gang er tvunget til at forholde sig til modenhed.
"Vores tal viser, at mange virksomheder er forberedt på at besvare spørgsmål om modenhed, men der er stadig kun en mindre del af kunderne, som efterspørger det," lyder det fra Jane Eis Larsen.
Branchen er klar
Virksomheden Rehfeld, som leverer ledelsesinformationssystemer til det offentlige, har været involveret i de nye modenhedskrav, fordi virksomheden selv var gået i gang med arbejdet.
Claus Rehfeld er partner i virksomheden, og han har høje forventninger til udbyttet af kravene.
"Vi ved, hvad vi selv kan, og når kunden bruger samme model, så kan vi arbejde meget bedre sammen," forklarer han.
Han forklarer, at ideen kom fra virksomheden selv, fordi Rehfeld så en mulighed for at forbedre projektforløbene.
"Vi havde behov for at dokumentere vores resultater, fordi vi konkurrerer mod store virksomheder, som SAS Institute og IBM," siger Claus Rehfeld.
Han forklarer, at virksomheden ofte arbejder i projektforløb med offentlige kunder. Derfor opstod der et behov for at kunne dokumentere fremskridt og resultater i projektforløbet. Et behov, som ikke blev løst tilstrækkeligt af de tidligere standardkonktrakter, der retter sig mere mod fast afgrænsede produktleverancer. Og resultaterne er ikke udeblevet.
"Vi har ti års erfaring med den her type projekter, og vi kan se, at vores projekter nu rammer meget bedre. Vi kan simpelthen give kunderne et bedre estimat på resultatet," siger Claus Rehfeld. Han forventer, at både de offentlige kunder og leverandørerne vil tage det nye krav til sig som et værktøj.
"Folk er klar over, at de her projekter ikke er simple. Så der er en parathed i forhold til det her tiltag," forklarer han.
Ramme om dialogen
Når kravene i den nye standardkontrakt bliver indført, bliver modenhedskrav en del af alle større it-projekter i staten.
Claus Rehfeld ser ikke nogen risiko for, at det vil give en fastlåst tilgang til projekter.
"Det handler om at lave nogle rammer for de processer, som vi skal igennem i alle projekter," forklarer han.
Han mener, at intentionen er at give et langt bedre fælles sprog og en ramme om diskussionen mellem kunde og leverandør før, under og efter projektet.

Billedtekst.
K02 For tre år siden begyndte forhandlingerne om de nye spilleregler for de dyre og lange it-projekter for offentlige kunder og deres leverandøre. Tegningen blev bragt i Computerworld i december 2004. Tegning: Torben Daarbak

OriginalModTime: 27-09-2007 13:42:23




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere