Artikel top billede

(Foto: Mads Elkær)

KPMG forsvarer rapport: Bagger fremstod regelret

"Stein Bagger fremstod generelt som en regelret person, som havde fokus på, at der skulle være orden i sagerne," udtaler KPMG-direktør.

Et dansk one-man-show med en svensk hjælper.

Sådan er billedet blevet tegnet af IT Factory-svindlen, der er blevet kaldt en af Danmarks største erhvervsskandaler.

Især er det blevet understreget, at ingen andre end Stein Bagger hos IT Factory var indblandet.

Stein Bagger stod selv for fupmageriet.

Tilfredsstillende

Tilsyneladende kunne det finde sted på trods af, at de interne forretningsgange i selskabet, ifølge en rapport fra KPMG et år inden kollapset, blev vurderet til at være "tilfredstillende".

En rapport, som Stein Bagger i øvrigt selv stod for, blev udarbejdet. 

KPMG, der udarbejdede rapporten, forsvarer dens konklusioner, selvom kurator Boris Frederiksen i stævningen mod revisionsgiganten tager afstand fra konklusionerne.

Bagger fremstod regelret

"Stein Bagger fremstod generelt som en regelret person, som havde fokus på, at der skulle være orden i sagerne," siger administrerende direktør Jesper Kofoed fra KPMG.

"Omkring IT-Factorys forretningsgange blev vi af Stein Bagger anmodet om at gennemgå disse og afrapportere herom. I denne forbindelse blev en række medarbejdere interviewet."

"Konklusionen på arbejdet var, at selskabets procedurer og kontroller overordnet set må anses for tilfredsstillende," siger direktøren i dag - godt to år efter det kom frem, at 99 procent af omsætningen var fiktiv. 
 
Velafstemt bogholderi
"I dag er det fortsat vores vurdering, at IT Factory havde et velafstemt bogholderi og en rimelig organisering af økonomiområdet," siger Jesper Kofoed.

"Problemstillingen er, at selskabets øverste ledelse gennemførte bedrageriet i ledtog med eksterne parter, således at de eksterne parter udarbejdede eksempelvis falske ordrebekræftelser, falske fakturaer, falske bekræftelser af mellemværender og gennemførte efterfølgende betalinger af de falske fakturaer."

Ved vurdering af en forretningsgang lægges sædvanligvis stor vægt på materiale, som netop er eksternt frembragt af parter med modstående interesser af selskabets, forklarer Jesper Kofoed.

Risiko stiger ved forfalskning

Svindlen kunne altså lade sig gøre, selvom selskabets procedurer og kontroller "overordnet set må anses for tilfredsstillende"? 
 
"Når der er tale om et sofistikeret bedrageri, hvor den øverste ledelse havde en aktiv rolle, er der en risiko for, at selv tilfredsstillende interne kontroller og procedurer ikke afdækker omfanget af svindel og manipulation."

"Denne risiko stiger, hvis der eksempelvis indgår forfalskede dokumenter og underskrifter er forfalskede," siger Jesper Kofoed.  
 
KPMG-direktøren understreger, at det primære ansvar for at forebygge og afdække besvigelser ligger hos virksomhedens øverste ledelse og dens daglige ledelse.

Vil I oplyse, hvilke medarbejdere i direktionen, der blev interviewet til rapporten?

"Da der er tale om personoplysninger, skal vi henvise til kurator for IT Factory," siger KPMG-direktøren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere