Artikel top billede

Apple 'dummer sig' med abonnements-ordning

Apples tårnhøje gebyrer for abonnementsbaserede apps solgt via iTunes Store kan ende med at skræmme brugere, forlag og udviklere over til Android, vurderer Forresters topchef.

Computerworld News Service: Det er ikke nogen hemmelighed, at Apples ordning med abonnementsbaserede mobil-applikationer er upopulær hos forlagene men nu får virksomheden også en bredside af Forresters koncernchef.

Forresters koncernchef, George Colony, antyder i et blotindlæg på analysehusets website, at Apple lader succesen fra iPhone og iPad gå sig til hovedet, og at virksomheden risikerer massiv hybris, hvis ikke det gebyr, Apple kræver fra udgiverne, bliver drastisk nedsat.

Apple skabte furore blandt forlag og udviklere i sidste uge med offentliggørelsen om, at virksomheden vil opkræve 30 procent af alle abonnementsindtægter genereret fra salg foretaget via iTunes Store.

Colony mener, at Apple voldsomt overvurderer prisen for indhold til mobile enheder, og siger, at et passende gebyrniveau for abonnementsbaserede applikationer ligger på omkring fem procent af en apps pris eller en sjettedel af, hvad Apple har til hensigt at opkræve fra forlagene.

Ved at tage så høje abonnementsgebyrer for adgang til iTunes Store, risikerer Apple at drive flere udviklere i armene på det konkurrerende mobilstyresystem Android, argumenterer Colony.

"Apple er i gang med at dumme sig," skrive han uden omsvøb. "Virksomheden risikerer at lave en gentagelse af pc-krigen i de tidligere 1980'ere, da Microsoft bød alle velkomne i sin udviklingsverden, mens Apple forblev 'ren' og skræmte sine allierede væk... Denne gang kan Apples fjendtlige indstilling resultere i et app-marked, der i 2014 kommer til at se nogenlunde sådan her ud: 80 procent Android, 10 procent Apple og 10 procent andre."

Mobil-applikationerne er i løbet af det sidste par år blevet en i stigende grad vigtig komponent for smartphones særligt i kraft af de højtprofilerede lanceringer af online-butikker til køb af applikationer såsom Apples App Store og Googles Android Market.

Mere tid til Android-apps

De nyeste data fra spørgeundersøgelser foretaget af ChangeWave viser, at 14 procent af alle smartphone-brugere svarer, at det er applikationerne, de sætter størst pris på ved nye smartphones, mens 12 procent svarer brugervenlighed og andre 12 procent svarer internetadgang.

Herudover viser en nyligt udført spørgeundersøgelse foretaget af Forrester, at 45 procent af tablet-pc-brugerne svarer, at de bruger omtrent lige lang tid i diverse mobil-applikationer som i webbrowseren, mens 39 procent svarer, at de bruger mere tid i browseren end de andre applikationer.

Research in Motion, som traditionelt har været langt mere selektiv angående hvilke apps, der tillades i BlackBerry-enhederne, overvejer tilsyneladende at åbne sin kommende tablet-pc, PlayBook, for applikationer, der er designet til Googles Android-platform.

Hvis Android Market også kan bruges af enheder fra RIM, kan det hjælpe til at få udviklerne til at bruge mere tid på at udvikle apps til Android frem for til iPhone.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere