Apple 'dummer sig' med abonnements-ordning

Apples tårnhøje gebyrer for abonnementsbaserede apps solgt via iTunes Store kan ende med at skræmme brugere, forlag og udviklere over til Android, vurderer Forresters topchef.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Det er ikke nogen hemmelighed, at Apples ordning med abonnementsbaserede mobil-applikationer er upopulær hos forlagene men nu får virksomheden også en bredside af Forresters koncernchef.

Forresters koncernchef, George Colony, antyder i et blotindlæg på analysehusets website, at Apple lader succesen fra iPhone og iPad gå sig til hovedet, og at virksomheden risikerer massiv hybris, hvis ikke det gebyr, Apple kræver fra udgiverne, bliver drastisk nedsat.

Apple skabte furore blandt forlag og udviklere i sidste uge med offentliggørelsen om, at virksomheden vil opkræve 30 procent af alle abonnementsindtægter genereret fra salg foretaget via iTunes Store.

Colony mener, at Apple voldsomt overvurderer prisen for indhold til mobile enheder, og siger, at et passende gebyrniveau for abonnementsbaserede applikationer ligger på omkring fem procent af en apps pris eller en sjettedel af, hvad Apple har til hensigt at opkræve fra forlagene.

Ved at tage så høje abonnementsgebyrer for adgang til iTunes Store, risikerer Apple at drive flere udviklere i armene på det konkurrerende mobilstyresystem Android, argumenterer Colony.

"Apple er i gang med at dumme sig," skrive han uden omsvøb. "Virksomheden risikerer at lave en gentagelse af pc-krigen i de tidligere 1980'ere, da Microsoft bød alle velkomne i sin udviklingsverden, mens Apple forblev 'ren' og skræmte sine allierede væk... Denne gang kan Apples fjendtlige indstilling resultere i et app-marked, der i 2014 kommer til at se nogenlunde sådan her ud: 80 procent Android, 10 procent Apple og 10 procent andre."

Mobil-applikationerne er i løbet af det sidste par år blevet en i stigende grad vigtig komponent for smartphones særligt i kraft af de højtprofilerede lanceringer af online-butikker til køb af applikationer såsom Apples App Store og Googles Android Market.

Mere tid til Android-apps

De nyeste data fra spørgeundersøgelser foretaget af ChangeWave viser, at 14 procent af alle smartphone-brugere svarer, at det er applikationerne, de sætter størst pris på ved nye smartphones, mens 12 procent svarer brugervenlighed og andre 12 procent svarer internetadgang.

Herudover viser en nyligt udført spørgeundersøgelse foretaget af Forrester, at 45 procent af tablet-pc-brugerne svarer, at de bruger omtrent lige lang tid i diverse mobil-applikationer som i webbrowseren, mens 39 procent svarer, at de bruger mere tid i browseren end de andre applikationer.

Research in Motion, som traditionelt har været langt mere selektiv angående hvilke apps, der tillades i BlackBerry-enhederne, overvejer tilsyneladende at åbne sin kommende tablet-pc, PlayBook, for applikationer, der er designet til Googles Android-platform.

Hvis Android Market også kan bruges af enheder fra RIM, kan det hjælpe til at få udviklerne til at bruge mere tid på at udvikle apps til Android frem for til iPhone.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S