Oracle opgiver kommerciel version af Open Office

Open Office er med øjeblikkelig virkning gået over til at være et rent community-baseret open source-projekt.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Oracle vil ikke længere sælge en kommerciel version af Open Office og gør kontorprogrampakken til et "rent community-baseret open source-projekt," som det hedder.

"I lyset af den brede interesse i gratis personlige kontorprogrammer og den hastige udvikling inden for personlige computer-teknologier mener vi, at OpenOffice.org-projektet vil blive ledet bedst af en organisation med fokus på at betjene denne brede kreds på ikke-kommerciel basis," udtaler Oracles chefarkitekt Edward Screven, i en pressemeddelelse.

Oracle vil "omgående begynde at samarbejde med medlemmer af community'et om at støtte Open Offices fortsatte succes" og har stadig til hensigt at støtte standarder såsom open document format," forsikrer han.

Fokuserer på Linux og MySQL

Edward Screven bekræfter Oracles engagement, når det gælder andre open source-teknologier som Linux og MySQL.

"Oracle fokuserer på Linux og MySQL, fordi begge disse produkter har vundet bred opbakning blandt kommercielle og statslige kunder," forklarer han.

Oracles beslutning antyder, at virksomheden har haft svært ved at sælge tilstrækkelige Open Office-licenser siden opkøbet af Sun Microsystems, som solgte softwaren under navnet Star Office.

Dette nye tiltag træder tilsyneladende i kraft med omgående virkning.

Adskillige links på Oracles websites relateret til Open Office var døde allerede fredag.

Selv om Oracle ikke nævner det direkte, ser det også ud til, at der er sat spørgsmålstegn ved virksomhedens nyligt annoncerede produkt, Cloud Office.

Også links relateret til Cloud Office var døde fredag.

Det står ikke klart, hvordan Oracles beslutning vil påvirke udløbere fra OpenOffice.org-kodebasen såsom Document Foundations LibreOffice, som opstod sidste år ud af bekymringer over, hvordan Oracle håndterede community'et.

Document Foundation, som er støttet af blandt andre Google og Red Hat, havde tidligere bedt Oracle om at deltage i organisationen og indrullere varemærket OpenOffice.org i bestræbelserne.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S