Cookie-loven er dårligt håndværk

Cookie-loven er dårligt lavet og lægger forhindringer i vejen for digitaliseringen i hele Europa. Andre lande overhaler os indenom, lyder det fra net-folket.

Artikel top billede

Morten Helveg Petersen har selv mange års erfaring med at udarbejde love fra sit tidligere job. Nu langer han hårdt ud efter sine gamle kollegaer.

Læs også: Det betyder den nye cookie-lov for dig

Overhold ikke cookie-loven - endnu

Blog: Lad dem, du stoler på, bestemme, hvilke småkager du skal spise

Der langes en omgang håndmadder ud til EU fra internet-folkets forening, Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Her er man kritisk overfor tilblivelsen af det EU-direktiv, der omhandler informationspligt omkring cookies.

"Ideen med cookie-loven er ikke dårlig, og IT- og Telestyrelsen har gjort et godt stykke arbejde med at rede trådene ud, for det udkast, som kommer fra EU, er noget makværk," siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.

Det begrunder han med, at teksten i direktivet er alt for uklar og ikke giver nogle konkrete værktøjer at arbejde med.

"Det er noget juks og dårligt håndværk. EU-systemet har sat branchen på en hård opgave ved at udsende noget, som vi efterfølgende skal bruge år og dag på at finde ud af, hvad intentionen har været. Kommissionen giver ingen retningslinjer, vi kan arbejde efter," siger han.

En cookie er en lille datafil, som web-sider gemmer på din computer for at de kan genkende computeren næste gang, du besøger websitet. Cookies giver dog også mulighed for at registrere de hjemmesider, du besøger for at målrette annoncer efter dine interesser.

Loven, der træder i kraft den 25. maj, siger, at man som indehaver af en web-side skal sikre sig samtykke fra de besøgende, før man placerer en cookie på de besøgendes computere.

Konkurrenceproblemer

Ved at definere så løse retningslinjer som EU ifølge FDIM-direktøren har gjort, kan der opstå konkurrenceforvridning mellem Europa og resten af verden.

"Min bekymring er, at der kommer forskellige cookie-regler i de forskellige EU-lande. Det vil gøre det besværligt for brugerne og derved give internet-forretninger fra lande uden for EU en konkurrencefordel," siger Morten Helveg Petersen.

"Der er ingen sammenhæng mellem skåltalerne i EU, hvor man snakker om større digitalisering og regler, hvor man pålægger branchen så vanskelige arbejdsvilkår."

Mine cookies

For at komme EU-initiativet i møde har FDIM oprettet et informations-site omkring cookies og privatlivspolitik.

Samtidig har foreningen oprettet en ordning, hvor medlemmerne skriver under på en tro og love-erklæring om, at de overholder god forretningsskik ud fra de retningslinjer FDIM har lavet.

"Herefter kan man få et piktogram, der kan placeres på websiden, således at brugerne kan føle sig trygge," siger Morten Helveg Petersen.

Han forventer dog en blød overgang i forbindelse med reglerne, der ellers skulle være trådt i kraft den 25. maj.

"IT- og Telestyrelsen har sagt, at de ikke vil uddele bøder fra den 25, men først når der er en god løsning på cookie-informationen," siger han.

Læs også: Det betyder den nye cookie-lov for dig

Overhold ikke cookie-loven - endnu

Blog: Lad dem, du stoler på, bestemme, hvilke småkager du skal spise

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil