Artikel top billede

Foto: Lotus Head.

Svenske fyringer koster Ericsson milliard-beløb

Det blev dyrt for Ericsson at skære svenske medarbejdere fra.

Svenske Ericsson er netop kommet med regnskab for årets andet kvartal.
 
Det viser en stærk vækst i salget af udstyr til mobilnet, men bundlinjen kan ikke vise samme fremgang.
 
En stor fyringsrunde i Sverige for at nedbringe omkostningerne i selskabet har kostet det svenske selskab lidt over en milliard kroner i perioden april til og med juni.
 
Samlet set lander Ericssons omsætning i andet kvartal på 44,6 milliarder kroner mod 39 milliarder kroner et år tidligere.
 
Bundlinjen ender på 2,6 milliarder kroner, hvilket er 59 procent bedre end året før. Men det er 21 procent dårligere end i dette års første kvartal.
 
"På bundlinjen var Ericsson desværre ikke i stand til at leve op til det flotte 1. kvartalsregnskab 2011," skriver aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank i en kommentar til regnskabet. 
 
Han havde forventet et bedre regnskab fra den svenske koncern. Der var dog alligevel noget i regnskabet, som overraskede positivt.
 
"Der var inden regnskabet spekulationer om, hvor hårdt ramt Ericsson ville blive af katastrofen i Japan. Tendensen har været, at Japan er hurtigere oppe at køre end forventet, og det gør sig også gældende for Ericsson, og regnskabet blev derfor kun begrænset påvirket af katastrofen," hedder det videre i hans kommentar.

Ericsson fastholder sine forventninger til helåret. 
 
Forleden kom Sony Ericsson, der er et joint venture med Sony og en del af Ericsson-koncernen, med regnskab. Netop denne del af forretningen var hårdt ramt af jordskælvet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere