Derfor vinder open source-firmaer ikke store ordrer

Den danske open source-branche er selv ude om, at open source ikke for alvor er brudt igennem lydmuren. Formanden for foreningen skælder ud på sine egne medlemmer.

Artikel top billede

Interview: "Vi har nogle produkter, som er gode, men vi kan ikke finde ud af at sælge dem på en effektiv måde."

Så kontant er analysen fra open source-branchens formand, Martin von Haller Grønbæk, når han skal forklare, hvorfor open source-leverandørerne (OSL) ikke brager frem som kodetastere på de store it-projekter.

Han ser nogle fundamentale problemer i branchen, der betyder, at produkterne ikke bliver så udbredt, som potentialet tillader, og samtidig mener han ikke, at der er en løsning i syne.

Hvorfor slår open source-produkterne ikke for alvor igennem i de store it-løsninger?

"Det skyldes den struktur, som open source-virksomhederne er bygget op omkring. De er alle små virksomheder, der hver især er gode til det, de laver, men ikke har noget ønske om at vokse sig større."

"Som formand for OSL ønsker jeg så meget open source-kode som overhovedet mulig, men for at være med på de store offentlige eller private projekter, skal leverandørerne også have en vis størrelse. Sådanne virksomheder er der ikke i Danmark, og der er heller ikke optræk til, at de kommer."

"Derfor diskvalificerer open source-folket sig selv, når de store projekter udbydes."

Kan en forklaring på den manglende open source-kode være, at de store firmaer ikke ønsker åben kode?

"Det mener jeg slet ikke er tilfældet, tværtimod. I dag har alle virksomheder en open source-strategi." 

Er open source-leverandørerne for dårlige til at få varen solgt?

"Nej, det er ikke det, der er problemet. Leverandørerne har faktisk ganske god vind i sejlene." 

Problemet er, at der ikke er vilje til at skabe store virksomheder, som der er behov for at ekspandere og derved give open source det afgørende gennembrud i det danske samfund." 

"Lidt karikeret kan man sammenligne det med, at den lille husmand, der har sine tre grise, klarer sig ganske godt med det og ikke kan se noget formål med at udvide bestanden ud fra filosofien: 'Det går jo godt, og jeg kan selv bestemme.' 
Open source-leverandørerne er alt for fragmenterede. Der er mange gode og veldrevne firmaer, men de er bare for små."

Bliver de ikke taget alvorligt på grund af størrelsen?

"Jo, men kun i projekter, der matcher størrelsen på open source-virksomheden. De kommer slet ikke på banen i de store projekter. Man skal have en vis størrelse for at være med her." 

"I Danmark mangler vi et open source-lokomotiv, der for alvor kan få branchen op i gear. Det behøver ikke være en ren open source-virksomhed, men en virksomhed med en solid vinkel på den åbne kode. Det ville også have en gavnlig effekt på de mindre virksomheder i branchen.
Men det findes bare ikke."

Hvorfor er der en holdning om, at småt er godt?

"Det er lysten, der mangler, selv om det ville give en kraftig værdiforøgelse for både virksomhederne og drive hele branchen.
Hvis tre eller fire af de open source-virksomheder, der findes i Danmark, slog sig sammen, ville de få en kritisk masse, som ville gøre dem parate til at byde ind på de største projekter." 

"Med risiko for ikke at blive genvalgt som formand til OSL næste gang, tør jeg godt sige, at vi har en digital husmands-indstilling blandt open source-leverandørerne."

Er der en løsning på problemet?

"Der er tre måder, som kunne bringe open source videre." 

"Enten kunne nogle firmaer se lyset, slå sig sammen og skabe en solid spiller bygget op af branchen selv. Den løsning er absolut at foretrække." 

"Man kunne eksempelvis lære af web-bureauerne, der i slutningen af 90'erne blomstrede op alle vegne. Det gik fint i en kort periode, men de fik først for alvor plads til at blive gode, efter at branchen konsoliderede sig." 

"En anden mulighed er, at der kommer en person med nogle investeringspenge, der kan drive leverandørerne til at skabe et fælles projekt i form af opkøb." 

"Sidste mulighed er, at der kommer et udenlandsk firma, som slår sig ned i Danmark, køber de eksisterende virksomheder op og løber med markedet, hvilket ville være en rigtig ærgerlig løsning."

Er der noget tegn på, at en konsolidering er ved at finde sted?

"Nej, det kan jeg ikke få øje på."

Læs mere om opgøret i OSL i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil