Analytiker: Her er fremtidens vinder-firma

IDC-analytiker spår, at kun et af de fire store globale revisionshuse for alvor vinder en plads på det nordiske BI-marked.

Artikel top billede

Læs også:

Revisor-kæmper vil sælge dig BI-løsninger i stor stil

Sådan implementerer Deloitte BI-løsninger

Verdens fire store revisionshuse har alle lugtet BI-milliarderne i det hastigt voksende marked.

Og IDC-analytiker Alys Woodward påpeger, at revisionsselskabernes indtog skal tages meget alvorligt.

"De fire store har en fordel i forhold til deres konkurrenter i de relationer, de har, især på kontoret for finansiering, der traditionelt har været en god indgang for BI," siger hun. 

Hun forklarer, at BI-initiativer skaber masser af forandring, når forretninger lærer at arbejde med information og træffe beslutninger baseret på fakta i stedet for på mavefornemmelser.

"Det er her, strategiske rådgivnings-partnere med ekspertise i BI kan være deres vægt værd i guld," fortæller hun.

Samtidig er markedet kendtegnet ved, at teknologien er ved at blive kommodiseret og i høj grad udsat for prispres.

"The Big Four er på vej ind på BI-markedet på det rigtige tidspunkt," vurderer hun derfor.

Peger på ulemper

Men på den negative side, kan de multinationale - snarere end globale - strukturer i revisor-organisationerne begrænse deres evne til at håndtere globale projekter, da deres organisationer er centreret om lande, mener hun.

"Derudover er kontoret for finansiering ikke indgang til hele organisationen, som det plejede at være," fortæller Alys Woodward.

For eksempel starter en række BI-initiativer, især omkring webanalyse og sociale Analytics, nu i marketingsafdelingen under CMO'en (Chief Marketing Officer), mens en række it-chefer er inde over store data-projekter.

"The Big Four har ikke den ekspertise og de relationer på dette område, som nogle af deres konkurrenter har," påpeger IDC-analytikeren.

Med hensyn til størrelse laver Deloitte nogle interessant ting med base i USA, hvor de har et hosted analytics-tilbud til medicin-industrien.

Vinderen bliver ...

Og netop Deloitte spår hun da også til at have de bedste chancer.

"IDC mener, Deloitte er den eneste af The Big Four, der vil nå Top 10 i Norden på business analytics-services målt på omsætning," siger Alys Woodward.

Hun forklarer, at det er selvom, de er i konkurrerence med systemintegrations- og konsulentvirksomheder som Accenture, Logica og Capgemini og it-leverandører som HP og IBM.

Hun peger blandt andet på, at KPMG har oprettet en BI-arm i slutningen af 2009 ved at samle en række BI konsulenter fra hele kloden fra landets andre forretningsenheder. 

"Det er noget konsulentfirmaer ofte gør, når de mener, at deres BI-initiativer er ved at blive for fragmenteret, da de fleste forretningsenheder laver noget inden for BI," siger hun.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S