LibreOffice fylder ét år - sådan er det gået

Den åbne kontorpakke LibreOffice fejrer et års fødselsdag. Se her, hvordan det er gået med kontorpakken.

Artikel top billede

Læs også:
Ny gratis OpenOffice-kontorpakke får nyt navn

OpenOffice-folk dropper samarbejde med Oracle

Derfor slipper Danmark for open source-panik

Den 28. september sidste år sagde en stor del af udviklerne bag den populære open source-kontorpakke OpenOffice farvel til Oracle, der var kommandocentralen bag udviklingen.

Alt for mange havde fået nok af Oracles hårde styring af projektet.

"Vi har gennem længere tid været bekymret over Oracles herredømme over projektet, der eksempelvis betyder, at udviklerne ikke engang ved, hvornår den næste version kommer på gaden," fortalte Leif Lodahl, der har arbejdet med OpenOffice i Danmark gennem mange år, for et år siden til Computerworld.

Udviklere strømmer til

Derfor oprettede man en helt ny gruppe til udvikling, kaldet The Document Foundation, og kontorpakken blev døbt LibreOffice.

Det brud viste sig allerede efter et halvt år at bære frugt.

Her havde gruppen nemlig etableret en fond på 100.000 euro - svarende til godt 750.000 kroner - og så var den første version af LibreOffice blevet frigivet.

Samtidig strømmede en ny bølge af udviklere til tasterne.

I april 2011 lukkede Oracle helt for den kommercielle udvikling af OpenOffice, hvilket banede vejen for et frit marked for LibreOffice.

Det har eksempelvis udmøntet sig i, at alle Linux-distributioner i dag anvender LibreOffice.

Det er dog ikke alle drømme, der er gået i opfyldelse endnu.

Organisationen er på plads

Det første år har i høj grad båret præg af rugbrødsarbejde i form af at bygge den ny organisation op.

"Vi har fået alt det praktiske som eksempelvis servere til download og samarbejde på plads. Desuden har vi brugt tiden på at skabe en organisation, hvor rammerne for samarbejdet er blevet defineret," fortæller Leif Lodahl.

"Det tager lang tid at få spillereglerne på plads i en gruppe, hvor folk har meget forskellige opfattelser af, hvordan tingene skal køres."

Han peger blandt andet på et helt basalt område i kontorpakken.

"Vi har haft en stor diskussion om, hvorvidt Microsofts dokumentformat (OOXML) skal understøttes i LibreOffice. Det skal det naturligvis, men vi er en uhomogen gruppe, og det tager tid at finde konsensus. Men det er lykkedes os," uddyber han.

Open source smuldrer omkring os

LibreOffice-folket regner med, at de har omkring 20 millioner brugere på verdensplan. Et tal, som man kun er delvist tilfreds med.

"Vi havde håbet på flere brugere. Udfordringen ligger i, at de store installationer ikke bare lige opgraderer. På skoler foregår det typisk i sommerferien. Vi regner med, at der på et tidspunkt kommer en bølge, men hvornår den kommer, ved vi ikke med sikkerhed," siger Leif Lodahl.

I landene omkring os er tilliden til de åbne kode-produkter begyndt at smuldre lidt.

I Tyskland har man fravalgt open source, og i Norge flygter flere kommuner fra OpenOffice og vælger i stedet Microsoft Office.

En tendens man endnu ikke har set i Danmark, primært fordi kommunerne er gode til at samarbejde om projekter.

"Det går faktisk ganske godt i Danmark, når vi sammenligner os med de øvrige lande. Det ser ud til at vi har grebet tingene fornuftigt an. Det danske nyhedsbrev er eksempelvis det mest populære af alle LibreOffice-nyhedsbreve," fortæller Leif Lodahl.

Læs også:
Ny gratis OpenOffice-kontorpakke får nyt navn

OpenOffice-folk dropper samarbejde med Oracle

Derfor slipper Danmark for open source-panik

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S