Webportalen Yahoo har betalt 10,7 milliarder kroner i aktier og kontanter for søgemaskinen Overture Services, som specialiserer sig i at levere reklamesponserede resultater. Handlen signalerer en yderligere konsolidering af markedet for internet-søgninger, skriver IDG News Service.
Overture har gennem længere tid samarbejdet med Yahoo om leveringen af sponserede søgeresultater, og har stået for en femtedel af portalens omsætning. Overture havde i sidste kvartal over 88.000 annoncører.
Overture har selv i februar købt resterne af søgemaskinen AltaVista for 920 millioner kroner, og også konkurrenten Inktomi er blevet opslugt, for en pris på 1,5 milliarder kroner.
Med handlen går Yahoo ind i direkte konkurrence med Google, som også sælger reklamesponserede søgeresultater. Købet indikerer samtidig, at webportalen går væk fra en tidligere strategi om at få brugerne til at betale for portalens indhold i stedet for at satse på reklame-kroner.
Tidligere på måneden annoncerede Yahoo en fordobling af sin kvartalsindtjening i andet kvartal i forhold til samme periode sidste år. I år kom der 330 millioner kroner i kassen.
På den baggrund øger Yahoo forventningerne til årets resultat, som forventes at blive omkring to milliarder kroner i overskud.