KMD flirter med konkurrenter: Send os en invitation

KMD har tilsyndeladende samme interesser i forhold til åbne snitflader, som konkurrenter har. Men bliver de mon nogensinde gift?

Artikel top billede

En ny forening for kommunale it-leverandører, Kommunal Leverandør Forum Danmark, så dagens lys i april 2011.

Formålet er at sikre mere sammenhængende tekniske snitflader og fælles krav til implementeringer. Blandt andet har foreningen en mærkningsordning, hvor medlemerne "forpligter sig til at levere løsninger, der spiller sammen med andre produkter, der er mærkede."

I dag er følgende firmaer medlemmer: Fujitsu, Convergens, Symfoni, Silkeborg Data, Pentia, Medialogic og Dafolo.

Men det skarpe it-øje vil nok bemærke, at flere af de store fremtrædende kommunal-leverandører og konkurrenter til flere af medlemsfirmaerne ikke er blandt medlemmerne. Og især en af de ældste og største, nemlig KMD, mangler på listen.

KMD er ellers hjerteligt velkommen, fortæller formanden for foreningen, Christian Torp, som også er markedsdirektør hos Fujitsu.

"Foreningen vil byde KMD velkommen som medlem på fuldstændig lignende vilkår som alle andre leverandører," siger han.

KMD: Send invitation
Hos KMD fortæller salgsdirektør Karen Nielsen, at selskabet deler samme dagsorden om åbenhed.

"Vi har ikke modtaget en invitation fra Kommunal Leverandør Forum Danmark om et eventuelt medlemskab, men skulle vi få en sådan, vil vi naturligvis se positivt på det," siger hun. 

Hun påpeger, at KMD igennem flere år har arbejdet for at fremme standardisering af data i det offentlige.

"KMD har en åbenhedspolitik, der blandt andet betyder, at vi indarbejder standarder og webservices i KMD's applikationer i takt med, at de foreligger og efterspørges af vores kunder," siger salgsdirektøren.

KMD har også sideløbende offentliggjort standardiserede databeskrivelser på digitaliser.dk og arbejder også sammen med IT-Branchen på at sætte en dagsorden om standarder og åbenhed, oplyser Karen Nielsen. 
 
Tidligere har blandt andet Computerworld beskrevet, hvordan mange kommuner er tvunget til at købe ikke bare et, men to ESDH-systemer.

Det kan du læse mere om her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil