NemID-kodemaskine går som varmt brød

Danskerne tager betydelig varmere mod den elektroniske nøglegenerator fra NemID end det papkort, som DanID kunne diske op med ved lanceringen.

Artikel top billede

(Foto: Martin Dyrløv Madsen)

Læs også:
Så er NemID's kodeviser klar

Sådan logger du på NemID med den nye nøgleviser

Kodemaskinen, der afløser papkortet med hemmelige koder til NemID, har været ventet med længsel af danskerne.

I hvert fald hvis man skal tro salgstallene.

Kodegeneratoren blev første gange sat til salg mandag den 24. oktober, og allerede onsdag aften var der solgt 8.700 stykker.

Det oplyser DanID, der er firmaet bag løsningen.

Bedre brugervenlighed

Det papkort, som løsningen oprindelig blev lanceret med, har da heller ikke fået ret mange rosende ord med på vejen.

Ifølge en ekspert er brugervenligheden da også lav i forbindelse med papkortet.

"Høj sikkerhed skubber ofte brugervenligheden i baggrunden," har Thomas Visby Snitker, der er brugervenlighedsekspert, tidligere vurderet overfor Computerworld. 

"Derfor er udfordringen for DanID, at selskabet skal have brugerne til at acceptere løsningen og dens formål. Når brugerne har gjort det, kan de se en fordel, og er derved klar til at yde en ekstra indsats som at anvende et super upraktisk kodekort," sagde han.

Det ser dog ud til at være lykkedes.

3,4 millioner danskere har i dag en NemID, og salget af kodegeneratorer går altså strygende her fra begyndelsen.

Læs også:
Så er NemID's kodeviser klar

Sådan logger du på NemID med den nye nøgleviser

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S