Sådan vil du kunne byde på de fede kommune-ordrer

Kommunerne vil gøre det nemt for andre leverandører at byde på KMD's tidligere monopol-kontrakter. Se her, hvordan udbuddene bliver skruet sammmen.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Læs også: Kommuner: Det skal være slut med KMD's monopol.

Hvis du drømmer om at indgå forretninger med landets kommuner, så ser fremtiden lysere ud end nogensinde før.

I hvert fald får du som både stor og lille leverandør mulighed for at komme til fadet, når Kombit sender KMD's mange monopol-systemer for op imod 1,3 milliarder kroner i udbud.

Direktør Hans Berthelsen fra Kombit forklarer, at udbuddene bliver skruet sådan sammen, at der vil kunne bydes ind med også mindre tillægsfunktioner til systemer.

"Så både store og små leverandører kan komme til," lover Hans Berthelsen.

Meget lavpraktisk skal leverandører, der drømmer om at få vinde Kombit-kontrakter, tilmelde sig udbudssystemet EU-Supplys Complete Tender Management platform (CTM).

Samtidig vil Kombit gerne i tæt dialog med leverandører om alt lige fra ideer til nye måder at gøre ting på til input omkring udbudsprocessen.

Vil presse prisen

Målet med udbudsplanerne er ikke at smide KMD på porten, men at få flere leverandører ind og i sidste ende ramme den bedste pris.

Kombit forventer således at kunne spare 25 procent. Beregningen er blandt andet foretaget udfra tidligere udbud.

"Et eksempel er BBR-registeret, hvor det blev 30-50 procent billigere plus gevinster ved at få ny teknologi," fortæller Hans Berthelsen.

Frygter ikke udbudskaos

Hele udbudsroderiet hos SKI og flere kommuner, der har tumlet rundt med reglerne og som er endt i klagersager, skræmmer ikke Hans Berthelsen, selvom udbudsværdien samlet er 1,3 milliarder kroner.

Der lader da også til fortsat at være god tid til at forbedre sig, da første udbud af monopol-systemerne, ifølge udbudsplanen, er programsat til 1. halvår 2013.

Endelig oplyser Hans Berthelsen, at 50 procent af de 1,3 milliarder kroner er udbud, der skal foregå via ATP, som har overtaget flere opgaver.

Målet er i sidste ende mere konkurrence på området, lavere priser og "at være herre i eget hus", forklarer direktør Hans Berthelsen.

"Vi vil selv definere vores behov," siger han og forklarer, at planen om at løsrive sig fra afhængigheden af KMD sådan set har været søsat siden salget i 2008.

"Men nu sætter vi speed på. Og en udbudsplan ligger klar," udtaler direktøren.

Læs også: Kommuner: Det skal være slut med KMD's monopol.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil