Vild uenighed: Er e-mailen dødsdømt eller ej?

E-mailen er en forældet kommunikationsform - eller er den?

Artikel top billede

Læs også:

Din e-mail er såå old school - nu kommer afløserne

Rigtig mange har i Computerworld læst, at Thierry Breton, øverste chef for det franske it-konsulenthus Atos, ikke har sendt en eneste email i løbet af de seneste tre år.

"Hvis folk vil i kontakt med mig, så kan de komme og besøge mig eller sende en tekstbesked," siger den 56-årige direktør.

Den kommentar fik mange op af stolen. Artiklen trak en strøm af debatindlæg efter sig, hvoraf mange giver udtryk for, at e-mail bestemt ikke er døende, og at denne asynkrone kommunikationsform fortsat har en fremtid i erhvervslivet.

Kommer mailen til undsætning

En af dem, der kommer mailen til undsætning, er software-virksomheden Meeho! ApS, som i stedet retter kritikken mod arbejdskulturen.

"Hvis man erstatter e-mailen med statusopdateringer, kommentarer til aktiviteter, og hvad der eller har været fremme af alternativer, så ender man bare med samme udgangspunkt: en masse information lagret som tekst, bare i et endnu mere komplekst system end indbakken," lyder det fra Meeho!s grundlægger og direktør, Kasper Tidemann.

Han mener, kun man kan ændre arbejdsgangen ved at "ændre det underliggende fænomen." Hvis der er tidsspild på en arbejdsplads, er det et spørgsmål om arbejdskulturen, ikke de tekniske faciliteter.

Ændrer ikke noget

At afskaffe e-mailen ændrer ikke noget, men selvfølgelig kan man forbedre dens funktionalitet, mener altså Meeho!, som selv tilbyder sig med noget, firmaet kalder e-mail-integration.

Dette arbejdsværktøj giver alle ansatte i en virksomhed mulighed for at se og fortsætte tråden til en specifik kontakt, så det bliver nemmere at holde styr på, hvem der sagde hvad, hvornår og hvorfor. En idé, der ligger tæt op af de sms-tråde, som mange mobiloperatører tilbyder, og hvor man adskiller kommunikationen i sammenhængende tråde af sms-beskeder.

Jon Lund fra Danish Online News Association, DONA, er også blandt kritikerne af den traditionelle e-mail. I Politiken slår han fast, at e-mail er en tidsrøver, at e-mail er for lette at sende, de "fremmer vrøvl," og de giver dokumentkludder.

Ingen jobmails i fritiden

En anden måde at reducere den typisk ret omfattende e-mail-kommunikation, er at lukke ned for alle arbejdsrelaterede e-mails uden for arbejdstiden, som den tyske bilproducent Volkswagen har gjort.

I øvrigt nøjes Jon Lund ikke med at kritisere e-mail. Han kommer også med et alternativ i form af "Podio - det danske alternativ."

Den danske to år gamle og 25 mand store iværksættervirksomhed Podio fra København vil med en slags Facebook for virksomheder ændre den måde, firmaer verden over arbejder på med deres kommunikation.

"I Podio laver man faglige opdateringer og "skriver noter, linker, 'liker' og kommenterer. Og alle dine kolleger kan se, hvad du laver, hvis de kigger efter - helt uden indbakketerror," skriver Jan Lund i Politiken.

Hverken Podios 'Facebook for virksomheder' eller Meeho!'s 'e-mailintegration' er alene om at byde e-mailen op til (døde)dans. Der er masser af andre alternativer derude for dem, der ikke gider e-mailen længere.

Læs også:

Din e-mail er såå old school - nu kommer afløserne

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil