Lavere priser på flash kan få uheldige konsekvenser

De faldende priser på flash-hukommelse kan vise sig at få irriterende konsekvenser for forbrugerne, frygter analytiker.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Lavere priser lyder da som en god ting for forbrugerne, gør det ikke? Billigere flash-hukommelse kan dog resultere i øgede irritationsmomenter i forbindelse med indkøbsturen, frygter analytiker.

Prisen på NAND-flash-hukommelse forventes at halveres i løbet af året fra fire til to kroner per gigabyte, oplyser Jim Handy, der er chefanalytiker ved markedsanalysefirmaet Objective Analysis.

De faldende priser kan ifølge Handy gøre det mere omkostningseffektivt at anvende denne type hukommelse på nye måder såsom i forbindelse med visning af videoreklamer i fysiske butikker.

Handy vurderer, at man som detailkunde sandsynligvis inden længe kommer til at opleve en udbredt brug af "disse meget irriterende, små LCD-skærme" rundt omkring i forretningerne.

Når man går forbi dem, "bliver du råbt an af nogen i en video, der begynder at prakke dig det ene eller andet produkt på," siger han.

Sådanne reklamevideoer i butikkerne "vil sandsynligvis blive ekstremt udbredte, alene fordi de er billige, og de bruger en masse flash-hukommelse," påpeger Handy under en præsentation ved konferencen Storage Visions, der bliver afholdt i forbindelse med Consumer Electronic Show i Las Vegas i denne uge.

Det kan flash også bruges til

Hukommelsespriserne vil årligt fortsat falde med 40 til 50 procent, hvilket vil hjælpe til at udbrede brugen af it-produkter, der indeholder flash-hukommelse.

Hvis det bliver lovpligtigt, at biler har et bakkamera installeret, "så er der ikke langt til bakkameraer, der også optager," påpeger Handy, som også fremhæver, at der er masser af fornuftige brugsscenarier for flash-hukommelse såsom til cachelagring og i fjernsyn med TiVo-lignende funktioner.

På trods af de faldende priser regner Handy ikke med, at prisen på flash-hukommelse kommer på linje med harddiskpriserne.

Der har været en prisforskel i op til størrelsesforholdet 20 til 1 mellem flash og harddiske. Prisforskellen mellem de to storage-teknologier svarer ifølge Handy til omkring syv års prisudvikling.

"De er ret langt fra hinanden og sådan vil det sandsynligvis blive ved med at være," vurderer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    .NET-udvikler

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil