Verdens største teknologimesse blev en stor succes

Det ser ud til, at det alligevel var for tidligt at begynde at skrive nekrolog over den store it-messe.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Consumer Electronic Show er ifølge messens egne sponsorer mere populær end nogensinde.

Sådan lyder det, selv om pessimisterne har forudsagt messens snarlige død, efter Microsofts offentliggørelse om at skære drastisk ned på sin deltagelse efter i år.

Den internationale CES havde i 2012 flere udstillende virksomheder (3.100), der falbød deres varer på mere plads (omkring 176.500 kvadratmeter) og tiltrak flere folk (153.000 deltagere) end nogen anden CES i begivenhedens 44 år, oplyser Consumer Electronics Association i en pressemeddelelse.
20.000 nye produkter
Herudover blev der introduceret over 20.000 nye produkter ved årets messe, mens der blev skrevet over 2.000 nyheder i medierne om innovationer ved begivenheden, hvilket er 33 procent flere nyheder end sidste år, oplyser foreningen.

Et af de vigtigste kritikpunkter af CES har netop været, at messen har mistet sit fokus og er blevet for stor til at være til megen nytte for mange af virksomhederne.

Bevæger sig mod konvergens

Noget tyder dog på, at netop messens størrelse og dens evne til at tiltrække udstillere fra mange brancher præcist er det, der vil være messens styrke de kommende år.

"Vi er vidne til, at vi med CES som samlingspunkt bevæger os mod den konvergens, der er blevet talt om," udtaler managing director Scott Burnett fra IBM.

"De elektroniske apparater taler sammen og mange forskellige brancher udover it-branchen er begyndt at lytte: Virksomheder inden for alt lige fra medier og internet, energi og forsyningsværker, telekommunikation, bilindustrien til sundhed og velvære er ved at flytte ind på denne messe," fortsætter han.

"Der er i sandhed ved at formes et socialt netværk af forbundne enheder hjulpet godt på vej af CES, der skaber forbindelser mellem forskellige brancher," tilføjer han.

Afgår den så snart ved døden?

Microsofts offentliggørelse af planerne om at trække sig fra CES efter i år er vand på pessimisternes mølle.

Men dette er ikke første gang, det forudsiges, at CES snart afgår ved døden.

Pessimisterne vil altid være der, så længe der er usikkerhed og omskiftelighed i branchen for forbruger-elektronik.

Microsoft har ganske sikkert sine grunde - offentlige som private - til sin beslutning. 

Men  det kan ikke benægtes, at CES ikke længere er en begivenhed, der domineres af producenter af computere og software.

Der er it alle vegne og i alting, og det afspejler messen. Det afspejles muligvis også i Microsofts beslutning.

Få overblikket over CES 2012.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil