Artikel top billede

Apple presser Microsofts unikke position i erhvervslivet

En ud af fem erhvervsbrugere anvender nu mindst ét produkt fra Apple.

Computerworld News Service: Det er muligt, at iPhone åbnede døren til erhvervslivet for Apple, men det var kombinationen af iPad og relanceringen af MacBook Air i 2010, der gjorde udslaget, vurderer en analytiker.

Resultatet er, at det er ved at være slut for Microsofts mangeårige monopol i erhvervslivet.

"Hvis man ud fra styresystem tæller alle de enheder, som folk faktisk bruger til at arbejde på, og altså ikke bare enheder, de bruger, mens de er på arbejde, så er der allerede en væsentlig andel, der ikke er med Windows," siger Frank Gillett, der er analytiker hos Forrester Research.

"Over en fjerdedel af de enheder kører noget andet end Windows. Og i lyset af at det tager Microsoft årevis at få gang i Windows Phone og det kommende Windows 8 med brugergrænsefladen Metro, og at Apple og Android vil give hård modstand, så er det nu slut for Microsofts monopol på enheder anvendt til arbejdsformål," siger Gillett.

Heterogent miljø

"Vi befinder os nu i et heterogent miljø," siger han.

Det skyldes ifølge ham, at brugen af mobile enheder er steget kraftigt. Langt de fleste af disse kører ikke på Windows.

Ligeledes er der sket en dramatisk stigning i folks brug af teknologi derhjemme.

"Eller hvor it-afdelingen i det mindste ikke kan holde øje med det," siger

Gillett baserer disse vurderinger på en stor spørgeundersøgelse udført af Forrester af 13.000 medarbejdere og it-personale i 17 lande.

Har selv købt

Den viser, at over en femtedel af medarbejderne i store virksomheder nu anvender et produkt fra Apple til at arbejde på - ofte drejer det sig om et produkt, de selv har købt.

Gillett understreger, at denne spørgeundersøgelse ikke bare handler om, hvad der bruges på kontoret, men hvad der faktisk anvendes til arbejde, ligegyldigt hvor arbejdet foregår.

"Det handler om, at medarbejderne bruger produkter fra Apple til at arbejde på, uanset hvorfra de udfører arbejdet, hvilket ofte er i hjemmet, eller i det mindste hvor it-afdelingen ikke ser det," siger Frank Gillett.

Sådan adskiller Apples erhvervsstrategi sig fra Microsofts

Frank Gillet kalder Apples erhvervsstrategi for "utraditionel" i modsætning til Microsofts mere traditionelle strategi med at designe funktionalitet og administrationsværktøjer med særligt henblik på erhvervslivet.

"Har Apple en traditionel erhvervsstrategi? Nej, men selskabet har fokus på individet ved at bygge produkter, som slutbrugerne er glade for," siger han.

Når Apple understøtter erhvervsanvendelse som med understøttelsen af Exchange på iPhone, så gør selskabet det på en måde, der ikke får slutbrugerne til at løbe it-afdelingen over ende for at få support, mener han.

Mindst ét produkt fra Apple

15 procent af respondenterne i Forresters spørgeundersøgelse svarer, at de bruger et produkt fra Apple, når de er på arbejde, mens yderligere seks procent bruger mere end ét af produkterne fra trioen iPhone, iPad og Mac.

11 procent af respondenterne svarer, at de bruger en iPhone, mens ni procent bruger en iPad og otte procent bruger en Mac.

Derudover viser spørgeundersøgelsen, at mere end en ud af fem medarbejdere i store virksomheder anvender mindst ét produkt fra Apple til at arbejde på, men ikke nødvendigvis mens de er på kontoret.

Frank Gillett mener, at det er Mac og iPad, der har gjort udslaget for den øgede anvendelse af produkter fra Apple i erhvervslivet.

"Før iPhone handlede Apples tilstedeværelse i erhvervslivet udelukkende om Mac, men da iPhone dukkede op (i 2007, red.), sparkede den døren op," siger Gillett.

"Men det var MacBook Air i kombination med iPad, der virkelig forandrede, hvilke produkter der anvendes i erhvervslivet."

Begge disse ting - lanceringen af den første iPad og relanceringen af MacBook Air i en ny udgave til en lavere pris - skete i 2010.

Læs også:

Sådan får du styr på medarbejdernes private it-grej

Dansk it-kæmpe: Derfor må ansatte frit vælge it-grej

Sådan undgår du netværks-bøvl med ansattes eget it-grej

Sådan har Lego givet plads til ansattes eget it-grej

Ansatte slæber privat it-grej med på arbejde i stor stil

Derfor er brugerne vilde med Apple

Som årsagerne til MacBook Airs succes blandt erhvervsbrugere fremhæver Gillett brugervenligheden - særligt dens evne til at starte øjeblikkeligt efter at have været i dvaletilstand - dens tynde og lette formfaktor og - måske overraskende - dens pris.

"Den anses for at være et eksklusivt produkt, men når andre producenter har forsøgt at efterligne hardwaren, så har de haft svært ved at matche MacBook Airs pris," påpeger Gillett.

Optimistisk

It-beslutningstagerne regner ifølge Forrester med at udstyre deres medarbejder med 52 procent flere Macs i 2012 end sidste år.

46 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de i 2011 tilbød deres medarbejdere at vælge en Mac som et alternativ til den mere sædvanlige Windows-pc.

Selvom antallet af Macs, der faktisk blev udleveret sidste år, kun stod for syv procent af det samlede antal udleverede pc'er - hvilket stemmer overens med den globale brugsandel for Mac på 6,4 procent som målt i sidste måned af Net Applications - så er Gillett optimistisk hvad angår fremtiden for Mac.

"Man skal ikke undervurdere effekten af MacBook Air," siger han.

"Den er grunden til, at anvendelsen af Macs er steget sådan blandt medarbejderne det sidste par år."

Men når Gillett skriver i sin rapport, at "Windows' dominans er ved at være forbi," går han så for langt i sine konklusioner?

Det mener han selvfølgelig ikke selv.

"Jeg er helt overbevist om, at Microsoft og Windows har mistet sit greb om erhvervslivet," siger Frank Gillett.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Sådan får du styr på medarbejdernes private it-grej

Dansk it-kæmpe: Derfor må ansatte frit vælge it-grej

Sådan undgår du netværks-bøvl med ansattes eget it-grej

Sådan har Lego givet plads til ansattes eget it-grej

Ansatte slæber privat it-grej med på arbejde i stor stil




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere