Apple presser Microsofts unikke position i erhvervslivet

En ud af fem erhvervsbrugere anvender nu mindst ét produkt fra Apple.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Det er muligt, at iPhone åbnede døren til erhvervslivet for Apple, men det var kombinationen af iPad og relanceringen af MacBook Air i 2010, der gjorde udslaget, vurderer en analytiker.

Resultatet er, at det er ved at være slut for Microsofts mangeårige monopol i erhvervslivet.

"Hvis man ud fra styresystem tæller alle de enheder, som folk faktisk bruger til at arbejde på, og altså ikke bare enheder, de bruger, mens de er på arbejde, så er der allerede en væsentlig andel, der ikke er med Windows," siger Frank Gillett, der er analytiker hos Forrester Research.

"Over en fjerdedel af de enheder kører noget andet end Windows. Og i lyset af at det tager Microsoft årevis at få gang i Windows Phone og det kommende Windows 8 med brugergrænsefladen Metro, og at Apple og Android vil give hård modstand, så er det nu slut for Microsofts monopol på enheder anvendt til arbejdsformål," siger Gillett.

Heterogent miljø

"Vi befinder os nu i et heterogent miljø," siger han.

Det skyldes ifølge ham, at brugen af mobile enheder er steget kraftigt. Langt de fleste af disse kører ikke på Windows.

Ligeledes er der sket en dramatisk stigning i folks brug af teknologi derhjemme.

"Eller hvor it-afdelingen i det mindste ikke kan holde øje med det," siger

Gillett baserer disse vurderinger på en stor spørgeundersøgelse udført af Forrester af 13.000 medarbejdere og it-personale i 17 lande.

Har selv købt

Den viser, at over en femtedel af medarbejderne i store virksomheder nu anvender et produkt fra Apple til at arbejde på - ofte drejer det sig om et produkt, de selv har købt.

Gillett understreger, at denne spørgeundersøgelse ikke bare handler om, hvad der bruges på kontoret, men hvad der faktisk anvendes til arbejde, ligegyldigt hvor arbejdet foregår.

"Det handler om, at medarbejderne bruger produkter fra Apple til at arbejde på, uanset hvorfra de udfører arbejdet, hvilket ofte er i hjemmet, eller i det mindste hvor it-afdelingen ikke ser det," siger Frank Gillett.

Sådan adskiller Apples erhvervsstrategi sig fra Microsofts

Frank Gillet kalder Apples erhvervsstrategi for "utraditionel" i modsætning til Microsofts mere traditionelle strategi med at designe funktionalitet og administrationsværktøjer med særligt henblik på erhvervslivet.

"Har Apple en traditionel erhvervsstrategi? Nej, men selskabet har fokus på individet ved at bygge produkter, som slutbrugerne er glade for," siger han.

Når Apple understøtter erhvervsanvendelse som med understøttelsen af Exchange på iPhone, så gør selskabet det på en måde, der ikke får slutbrugerne til at løbe it-afdelingen over ende for at få support, mener han.

Mindst ét produkt fra Apple

15 procent af respondenterne i Forresters spørgeundersøgelse svarer, at de bruger et produkt fra Apple, når de er på arbejde, mens yderligere seks procent bruger mere end ét af produkterne fra trioen iPhone, iPad og Mac.

11 procent af respondenterne svarer, at de bruger en iPhone, mens ni procent bruger en iPad og otte procent bruger en Mac.

Derudover viser spørgeundersøgelsen, at mere end en ud af fem medarbejdere i store virksomheder anvender mindst ét produkt fra Apple til at arbejde på, men ikke nødvendigvis mens de er på kontoret.

Frank Gillett mener, at det er Mac og iPad, der har gjort udslaget for den øgede anvendelse af produkter fra Apple i erhvervslivet.

"Før iPhone handlede Apples tilstedeværelse i erhvervslivet udelukkende om Mac, men da iPhone dukkede op (i 2007, red.), sparkede den døren op," siger Gillett.

"Men det var MacBook Air i kombination med iPad, der virkelig forandrede, hvilke produkter der anvendes i erhvervslivet."

Begge disse ting - lanceringen af den første iPad og relanceringen af MacBook Air i en ny udgave til en lavere pris - skete i 2010.

Læs også:

Sådan får du styr på medarbejdernes private it-grej

Dansk it-kæmpe: Derfor må ansatte frit vælge it-grej

Sådan undgår du netværks-bøvl med ansattes eget it-grej

Sådan har Lego givet plads til ansattes eget it-grej

Ansatte slæber privat it-grej med på arbejde i stor stil

Derfor er brugerne vilde med Apple

Som årsagerne til MacBook Airs succes blandt erhvervsbrugere fremhæver Gillett brugervenligheden - særligt dens evne til at starte øjeblikkeligt efter at have været i dvaletilstand - dens tynde og lette formfaktor og - måske overraskende - dens pris.

"Den anses for at være et eksklusivt produkt, men når andre producenter har forsøgt at efterligne hardwaren, så har de haft svært ved at matche MacBook Airs pris," påpeger Gillett.

Optimistisk

It-beslutningstagerne regner ifølge Forrester med at udstyre deres medarbejder med 52 procent flere Macs i 2012 end sidste år.

46 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de i 2011 tilbød deres medarbejdere at vælge en Mac som et alternativ til den mere sædvanlige Windows-pc.

Selvom antallet af Macs, der faktisk blev udleveret sidste år, kun stod for syv procent af det samlede antal udleverede pc'er - hvilket stemmer overens med den globale brugsandel for Mac på 6,4 procent som målt i sidste måned af Net Applications - så er Gillett optimistisk hvad angår fremtiden for Mac.

"Man skal ikke undervurdere effekten af MacBook Air," siger han.

"Den er grunden til, at anvendelsen af Macs er steget sådan blandt medarbejderne det sidste par år."

Men når Gillett skriver i sin rapport, at "Windows' dominans er ved at være forbi," går han så for langt i sine konklusioner?

Det mener han selvfølgelig ikke selv.

"Jeg er helt overbevist om, at Microsoft og Windows har mistet sit greb om erhvervslivet," siger Frank Gillett.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Sådan får du styr på medarbejdernes private it-grej

Dansk it-kæmpe: Derfor må ansatte frit vælge it-grej

Sådan undgår du netværks-bøvl med ansattes eget it-grej

Sådan har Lego givet plads til ansattes eget it-grej

Ansatte slæber privat it-grej med på arbejde i stor stil

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Senior konsulent

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S