Redning måske på vej til CSC efter gigantisk it-koks

Måske er der en løsning på vej for CSC, efter selskabets enorme problemer med at levere gigantsystem til det britiske sundhedsvæsen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Den engelske stat har rakt kriseramte CSC en livline i forbindelse med leverandørens katastrofalt mislykkede levering af systemer til National Programme for IT (NPfIT) under Storbritanniens sundhedsvæsen, National Health Service (NHS).

CSC, som har haft vanskeligt ved at levere Lorenzo-baserede systemer til elektroniske patientjournaler til NHS, gik sidst på året 2011 med til en prisnedskrivning på 8,87 milliarder kroner (en milliard pund), da det så ud til, at den engelske stat ellers ville opsige kontrakten.

Under den nye aftale, der i øjeblikket er ved at blive forhandlet, er det dog muligt, at CSC vil kunne få nogle af de penge tilbage, som selskabet var nødt til at vinke farvel til i december.

Hensigtserklæring

CSC underskrev en "ikke-bindende hensigtserklæring" med Storbritanniens sundhedsministerium, som selskabet håber vil blive omsat  til et "sæt overordnede principper," der vil blive en del af en bindende aftale.

CSC oplyser, i det tilfælde der opnås en bindende aftale, så vil NHS forpligte sig med et minimum antal forvaltninger, der vil aftage Lorenzo-systemet, heriblandt adskillige navngivne forvaltninger.

Det giver dog risiko for fornyet konflikt mellem de forskellige forvaltninger, det centrale NHS og CSC.

NHS har udtalt, at det vil være op til forvaltningerne selv at beslutte, om de ønsker at bruge Lorenzo.

En talsmand insisterer på, at: "Den aftale, vi har forhandlet, gør det valgfrit, om forvaltningerne vil bruge denne software, frem for at tvinge beslutningen ned over hovedet på organisationerne under NHS. Det er i overensstemmelse med statens generelle tilgang til NHS."

Betaler uden at bruge

Men efter den engelske stat har fået at vide, at det er dyrere at opsige kontrakten med CSC end at fortsætte, bliver resultatet muligvis, at Storbritannien ender med at betale for systemer, som ingen ønsker at bruge.

Af samme grund kan der blive lagt pres på lokale organisationer under NHS for at tage de uønskede systemer i brug.

Mange organisationer under NHS vil muligvis mene, at de ikke har budget til at tage alternative systemer i brug, hvis de afviser de systemer, der er centralt godkendt af sundhedsministeriet.

CSC har for sin del været klar i mælet om, at der ikke er nogen garanti om, at der vil blive indgået en aftale med NHS, men hvis der bliver, forklarer selskabet, at det "overvejer, at en gensidig afståelse af alle skyldige krav med hensyn til Lorenzo-udrulningerne kan inkluderes som del af interimsaftalen."

Betydning for aktionærerne

Selskabet gennemgår endvidere, hvad det kan betyde for dets aktionærer. CSC beskriver således i en indgivelse til de amerikanske myndigheder:

"Baseret på betingelserne i hensigtserklæringen er der en rimelig mulighed for, at interimsaftalen og tilføjelsen, hvis den indgås, kan resultere i en betaling til geninddrivelse af en del af de penge, der var blevet afskrevet per 30. december 2011, hvilket således kan generere en fortjeneste."

"Hensigtserklæringen berører også muligheden for, at interimsaftalen vil tilvejebringe et struktureret sæt betalinger efter bestemte produktleveringer samt yderligere betalinger til CSC til dækning af blandt andet forskellige udrulninger til navngivne forvaltninger og betalinger for allerede udført arbejde. Enhver betaling vil kun blive gennemført, hvis den bindende interimsaftale indgås af parterne."

CSC må bestemt være ivrig efter at få betaling fra NHS. Selskabet står overfor annullerede projekter, søgsmål fra investorer og en gennemgribende efterforskning om svindel, og planlægger at fyre næsten en tredjedel af samtlige medarbejdere i Storbritannien, der arbejder med systemer til sundhedssektoren.

Herudover er CSC ramt af regnskabsskandale og eskalerende økonomiske vanskeligheder i både Norden og Australien.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S