Dansk netudbyder lukker ned: Risiko for totalnedbrud

Risiko for et muligt totalnedbrud har fået Skyline til at lukke ned for telefoni-og mailkunder.

Artikel top billede

Foto: Elro (Foto: ELRO Erhverv A/S)

En periodisk fejl i netværket hos Wimax-leverandøren Skyline betød at mail- og telefonikunder i dagevis havde problemer med deres produkter frem til lørdag.

Til gengæld gik de fleste erhvervskunder fri.

Det fortæller Ole Ørndrup, der siden januar har været driftschef hos Skyline og som på grund af fejlen har haft alt mandskab på overarbejde weekenden over for løse problemerne i samarbejde med hardwareleverandøren.

Fejlen, der blev opdaget i firmaets managementsystemer, viste sig efter dages analyse at stamme fra et defekt netværkskort i en core-router.

Men det tog langt tid at finde ud af, fordi den periodiske fejl fik switch-netværket foran core-routeren til at sætte beskyttelsesmekanismer i gang et par hundrede gange i minuttet.

"Det giver en meget uoverskuelig situation i nettet, fordi det hele tiden forsøger at sætte sikkerhedsmekanismerne i gang og så stoppe dem igen," siger Ole Ørndrup.

Han understreger tjenester ikke gik helt ned, men at der var tale om såkaldt nedsat fremkommelighed i nettet.    

Svært, men rigtigt valg

Han fortæller, at det lykkedes at holde langt hovedparten af kunderne fri af problemerne både torsdag og fredag.

Det var primært erhvervskunderne som gik fri. 
 
"Men at vi gjorde det, var også med til at forlænge fejlforløbet. Vi kunne godt have foretaget nogle hurtige indgreb torsdag, men det valgte vi ikke at gøre, fordi vi anså det for risikofuldt i forhold til kunderne," siger han.

Derfor valgte Ole Ørndrup at minimere ødelæggelserne ved at acceptere den periodiske fejl på nogle få erhvervskunder frem mod fredag aften, mens firmaets e-mail- og telefoniservice var hårdt ramt af fejlen.

Samtidig forsøgte it-medarbejderne at analysere, hvad der var galt i nettet.

"Det er jo ikke på nogen måde et spændende valg at stå overfor. Men hvis man står over det valg, at noget ikke virker ret godt og at hele kundebasen kan blive berørt, hvis man går ind og laver noget voldsomt, der valgte vi den forsigtige tilgang, " siger Ole Ørndrup, der i bakspejlet mener, at det var den rigtige beslutning.

Da erhvervskunderne holdt weekend og der kom mere ro på, var Skyline klar til at foretage de indgreb, som firmaet mente var nødvendige for at få nettet til at opføre sig stabilt igen.

"Vi fik også udbedret problemet og havde tidligt lørdag morgen en situation der fra kundernes synspunkt var ok," siger Ole Ørndrup.

Sådan arbejder selskabet på fejlretning nu

Han fortæller, at Skyline i forbindelse med flytningen foretog en række kontrollerede nedlukninger, men at den fejlramte core-router ikke har været genstartet.

Var det sket torsdag, havde der været overhængende fare for at fejlene var blevet værre.

"Vi kunne for dén sags skyld have risikeret, at det gik over i en permanent fejl," siger han og fortæller at potentialet var timelange afbrydelser.   

Fuld fart på

Men et stort antal interne systemer hos Skyline var ifølge driftchefen også berørt af problemerne og derfor er weekenden gået med at få disse på plads.

"Der har været mere end fuld fart på med rigtig mange specialister på arbejde, " siger Ole Ørndrup.

I praksis koblede flyttede Skyline alle services fra det fejlramte netværkskort til et sted med ledig kapacitet i netværket.

Dermed er kortet isoleret, mens firmaet venter på at få et nyt hjem.

"Men det har ingen betydning for driften, fordi vi har den nødvendige kapacitet til at køre uden det kort,"
siger han, og fortæller, at også personalet også mandag arbejder med sagen.

Periodisk hardwarefejl svær at finde  

Han fortæller, at der ikke umiddelbart er noget som tyder på, at fejlen har relation til de ændringer som Skyline foretog i nettet natten til torsdag.  

Ændringerne skete i forbindelse med en række planlagte omlægninger, der skal give et mere robust netværk og gøre det sikrere at foretage rettelser om udbygninger i nettet.

Han er ærgerlig over fejlen, men fortæller at det er meget svært at gardere sig mod hardwarefejl som eksempelvis et defekt netværkskort.

"Hvis det bare var stået af, så var det jo til at finde ud af. Men når det står og sender støj ud i switch netværket, så kan det virkelig give nogle overbelastningssituationer og lege med de beskyttelsesmekanismer der er lavet, så belastning. Og trafikbilledet bliver fuldstændig uoverskueligt." siger Ole Ørndrup.
Han fortæller, at core-routere typisk er redundante, som med dette fejlbillede hele tiden vil stå og koble ind og ud. Og det gør fejlfindingen utrolig kompleks, forklarer han.

"Vores egne specialister har sammen med al den viden vi har internt i huset været brugt til at lokalisere det her," siger han.
Han fortæller, at Skyline i forbindelse med moderniseringen af firmaets netværk allerede arbejder på at ombygge netværket, sådan at firmaet bedre bliver i stand til at finde og isolere eksempelvis denne type fejl.

"Hardwarefejl er typisk svære at gardere sig imod. Men vi vil lave det sådan, at hvis det her sker, så er påvirkningen minimal. Derfor ændrer vi på designet af vores switchnetværk," siger Ole Ørndrup.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Konsulent til It-økonomistyring på udlændinge- og integrationsområdet

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird