Artikel top billede

Google færdig med at sende Chrome i skammekrogen

Google sætter en stopper for straf til Chrome, der kan påvirke browserens markedsandel.

Læs også:

Chrome hullet som en si - Google lukker 14 huller

Computerworld News Service: Googles browser, Chrome, har nu afsonet sin straf, og selskabet har givet browseren den gamle PageRank tilbage efter en 60-dages selvpåført straf på grund af en markedsføringskampagne, der brød selskabets egne regler.

På et tidspunkt i løbet af marts ophævede Google den strafforanstaltning, som selskabet havde pålagt Chrome i den første uge af januar, navnlig at browserens download-side, www.google.com/chrome, blev rangeret lavere i søgeresultaterne.

Det vides ikke, præcist hvornår Google genindførte browserens gamle rangering. Websitet Search Engine Land var 16. marts først til at rapportere om straffens ophør.

Chrome i vælten

Beslutningen om at reducere Chromes PageRank - den rangering, som Google giver websites baseret på blandt andet hvor mange andre websites, der linker til dem - blev taget efter SEO Book og Search Engine Land afslørede, at en markedsføringskampagne betalte bloggere for at offentliggøre indlæg med links til en video, der markedsførte Chrome til små virksomheder.

Det tillader Google ikke, og selskabet har tidligere straffet lignende adfærd.

4. januar offentliggjorde Matt Cutts, som er chef for det team hos Google, der har ansvaret for at holde opsyn med, om disse regler overholdes, at rangeringen i søgeresultaterne af Chromes download-site derfor ville blive nedgraderet og holdt på dette lavere niveau i mindst 60 dage.

Google nedgraderede download-sidens PageRank til nul, hvilket er den laveste karakter i PageRanks skala, der går fra nul til 10.

24. marts estimerede adskillige PageRank-værktøjer Chromes download-side til en karakter på syv.

Det betyder det i søgninger

Foretager man i dag en søgning på Google med "browser" som søgeord, ligger Chrome på en tredje- eller fjerdeplads på første side af søgeresultater. I løbet af strafperioden lå Chromes download-site helt nede på femte side af søgeresultaterne.

Mozillas Firefox ligger stadig på førstepladsen i en søgning med "browser" som søgeord.

Net Applications vurderer, at denne straf var årsagen til den største nedgang nogensinde i Chromes markedsandel i januar, men tallene fra StatCounter fortæller en anden historie.

Chromes andel steg nemlig fortsat i løbet af strafperioden ifølge StatCounters målinger: 1,1 procent i januar, 1,4 procent i februar og indtil videre én procent i marts.

Denne vækst er på linje med StatCounters tal for Chromes vækst i 2011, hvilket i gennemsnit var lige over én procent per måned.

Chrome har ifølge StatCounters tal i dag en andel på 30,8 procent af det globale browsermarked, hvilket kun overgås af Microsofts Internet Explorer. Net Applications måler dog Chromes globale andel til at ligge på 18,9 procent.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Chrome hullet som en si - Google lukker 14 huller




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere