Telefirmaer: Vi overfakturerer ikke danskerne

Telia, TDC og Telenor overfakturerer ikke for millioner, som analytiker hævder.

Artikel top billede

Foto: Ernst Tobisch

Læs også: Telerådgiver: Teleselskaber tager millioner i overpris

Telerådgiveren Rasmus Tharsgaard har lagt sig ud med tre af de største teleselskaber i landet, TDC, Telia og Telenor.

For de sjusker ifølge rådgiveren med fakturaerne. Faktisk for større millionbeløb hvert eneste år.

Men flere af telefirmaerne afviser anklagerne. 

"Rasmus har nok en pointe, hvis vi taler om situationen for et par år siden. Men der er sket en del siden da," siger kommunikationschef Mette Honoré fra Telia til Computerworld. 

Sådan tjekker Telia

Hun erkender, at der selvfølgelig kan ske fejl al den stund, at implementering i Telia's systemer er manuel, og "alle kan jo lave en tastefejl".

Men sådanne eventuelle manuelle fejl findes og løses normalt ved dobbelttjek mellem første manuelle indtastning og udskrivning af første faktura, oplyser hun.

Endvidere udføres implementeringen og kvalitetstjek aldrig af den samme person, forklarer Mette Honoré.

"Når kunden overgår til vores almindelige drift, underlægges han/hun vores månedlige fakturatjek," fortæller Telia-talspersonen.

I forbindelse med Telias månedlige fakturakørsler, kontrolleres alle abonnementstyper og takseringsformer.

"Vores systemers performance tjekkes, og eventuelle fejl meldes ind til vores billing team. Eventuelle fejl medfører omkørsel af faktureringen, sådan at fejl rettes, og kunderne ikke bliver berørt," forklarer Mette Honoré.

Kunder krediteres

Endelig er der tilfælde, hvor fejlen når ud til kunden.

"I de ganske få tilfælde, hvor en fejl ikke bliver løst inden fakturering, bliver den naturligvis rettet, når den findes."

"Er kunder i den anledning blevet overfaktureret, krediteres kunden, så priserne passer i henhold til kontrakten," forklarer hun.

Telerådgiveren siger, at han kun har oplevet, at kunder er blevet overfaktureret - aldrig under-faktureret. Er det tilfældigt?

"Hvis Rasmus Tharsgaard kun har fundet overfaktureringsfejl, må det bero på en tilfældighed eller være udtryk for, at han finder det, han leder efter."

"I vores interne kontrol finder vi fejl, som går begge veje. Der er ikke noget mønster i det og absolut ikke nogen bevidst handling bag," siger hun.

Hos TDC er reaktionen lidt anderledes.

Sådan reagerer TDC på anklager

Er det rigtigt, at TDC og resten af telebranchen altid overfakturerer?

"Nej, det er det ikke," fortæller direktør Peter Stig Andersen fra TDC Erhverv.

For det bider faktisk sig selv i halen, såfremt man fakturerer forkert, påpeger han.

"Vi lever af vores kunder, og derfor gør vi en stor indsats for at sikre, at vores kunder bliver faktureret korrekt," siger han.

Endelig understreger TDC-direktøren også, at skulle der ske en fejl, så retter selskabet selvfølgelig op på det.

"Skulle der være enkelte fejl, så retter vi dem selvfølgelig efterfølgende," slutter TDC-direktøren.

Telenor henviser til telebranche-foreningen for kommentarer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S