Apple presses til at skrue op for sin garanti-periode

Efter millionbøde skruer Apple for garanti-perioden i Europa.

Artikel top billede

Computerworld News Service: For at overholde EU's regler har Apple udvidet sin garanti i Europa til at inkludere reparation eller ombytning af produkter i op til to år efter et køb.

I marts tabte Apple en retssag i Italien for at krænke EU's regler om, at virksomheder skal give to års garanti på defekte produkter.

Apple blev idømt en bøde på 6,7 millioner kroner for kun at tilbyde et års gratis garanti og i stedet sælge to og tre års garantier til kunderne.

Også forbrugerorganisationer i Tyskland, Nederlandene og Spanien havde anmodet myndighederne om at håndhæve, at Apple retter sig efter loven.

Skulle betale for mere

Før der faldt dom i sagen, gav Apple kun et års gratis garanti, men opfordrede kunderne til at betale for to eller tre års garanti i kraft af en udvidet serviceaftale, den såkaldte AppleCare Protection Plan.

Selskabet er blevet kritiseret for at tage betaling for AppleCare, selv om europæisk købelov kræver, at der gives to års garanti.

Så faktisk har forbrugerne hele tiden lovmæssigt været dækket ind i to år, til trods for hvad Apple hidtil har hævdet. Derfor kunne Apple kendes skyldig i at vildlede kunderne.

Apple har nu offentliggjort en forklaring i den juridiske sektion på selskabets website.

Her forklarer selskabet: "Når du køber Apple-produkter, får du i henhold til EU's forbrugerlovgivning lovsikrede garantirettigheder, der rækker ud over den dækning, du får gennem Apples begrænsede dækning på et år og den valgfri AppleCare Protection Plan. Produkter, som ikke er fra Apple, men købt hos Apple er også dækket i følge EU's forbrugerlovgivning."

Herefter følger et skema, der beskriver forskellene mellem garantirettighederne i EU's forbrugerlovgivning, Apples begrænsede dækning på et år og den valgfri AppleCare Protection Plan. M

en formuleringerne i dette skema er nu årsag til endnu mere forvirring og kritik.

Under EU's forbrugerlovgivning skal Apple ifølge sin egen formulering dække reparation eller ombytning af et produkt inden for to år, hvis der konstateres "fejl ved modtagelse hos kunden."

Under selskabets egen begrænsede garanti på et år vil Apple reparere eller ombytte et produkt ved "fejl, som opstår efter modtagelse hos kunden."

Under AppleCare Protection Plan oplyser Apple ligeledes, at selskabet dækker reparation eller ombytning ved "fejl, som opstår efter modtagelse hos kunden."

Her gælder dækningen i tre år fra købsdatoen for Mac eller Apple display eller i to år fra købsdatoen for Apple TV, iPad, iPhone eller iPod.

Det er denne skelnen mellem "ved" og "efter" modtagelse, der er årsag til bekymring.

Kritikerne fremhæver, at fejl oftest først konstateres på et tidspunkt efter modtagelse af et produkt, hvilket ifølge Apples formulering derfor falder uden for garantien, til trods for at fejlene ikke af den grund nødvendigvis er forårsaget af køberen.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car