Topnyhed:Ingrid Mjøen stopper som dansk landechef i Oracle: Skifter til international toppost

Artikel top billede

IBM-direktør: Sådan får du succes med social software

Hos IBM indgår over 600.000 brugere i et internt, socialt netværk. Skal din virksomhed med på bølgen?

Læs også:

Derfor bruger it-direktør så meget tid på Twitter

Computerworld News Service: Med mere end 400.000 ansatte i omkring 170 lande vil IBM's fremtid afhænge af, hvor godt det lykkes selskabet at sørge for intern kommunikation og samarbejde, fortæller IBM's chief information officer, Jeanette Horran.

"Teknologi, der gør det muligt at samarbejde, giver en fladere organisation. Det kan virke skræmmende ved første øjekast, men i virkeligheden betyder det, at informationerne flyder mere effektivt fra den ene ende af organisationen til den anden," påpeger Horran.

"For en stor virksomhed som os er den eneste vej til succes at samarbejde hurtigt og på en intelligent måde. Så simpelt er det. Det har vi valgt at gøre ved hjælp af sociale medier, fordi det er hensigtsmæssigt i forhold til vores størrelse."

Derfor er det sociale helt afgørende

I en tale ved konferencen Lotusphere i år om brugen af social software i erhvervslivet fortæller Horran om, at den udbredte misforståelse, at sociale medier kun er for marketingsafdelingen, har betydet, at mange virksomheder er gået glip af muligheden for et bedre internt samarbejde.

Her hævder hun, at den såkaldte social enterprise er den nye frontlinje for den moderne it-direktør, og fremhæver, at det er it-afdelingen, der bør være bannerfører på området.

Det er dog langt fra noget nyt at anvende social software i erhvervslivet.

Helt tilbage i 1980'erne anvendte man i erhvervslivet e-mail, online-fora og systemer til udveksling af dokumenter. Disse teknologier var på mange måder forgængere til de moderne sociale medier.

Sådan kom IBM i gang


IBM's første forsøg med sociale medier var et lidet kendt instant messaging-program, der blev udviklet midt i 1990'erne og som med tiden blev til IBM's samarbejdssystem Sametime.

Der gik ikke lang tid, før instant messaging blev afgørende i dagligheden hos IBM.

Horran fortæller, at realtids-aspektet åbnede et helt nyt niveau for den interne kommunikation i selskabet. Hun tilføjer, at en stor del af programmets succes kom af at integrere funktioner fra forbrugerprodukter, som medarbejderne i forvejen var bekendt med.

Nu driver IBM sit eget sociale netværk inden for selskabets firewall med over 600.000 brugere, der bidrager med over 20.000 blogs, 74.000 grupper og over 50.000 wiki'er.

Hver ny medarbejder får oprettet en profil, som indeholder deres særlige ekspertiseområder. Medarbejderne tilskyndes til at blogge og deltage i det sociale fællesskab. Horran fremhæver, at en af de fordele, der har vist sig i denne sammenhæng, er, at det er blevet muligt for cheferne at søge efter medarbejdere, der har ekspertise på et eller flere specifikke områder.

Spil inspirerer

Nu har Horran fået såkaldt gamification i sigte, hvilket kan oversættes til spilificering eller spil-liggørelse, og betyder, at man omsætter principper fra spil til eksempelvis processerne i en virksomhed.

IBM har i særlig grad kig på ideen om digital kvantificering af status, hvor medarbejderne belønnes med statuspoint for at deltage i fællesskabet. Denne teknik rækker ifølge Horran langt i forhold til at finde frem til ledertyper blandt medarbejderne.

Horran fortæller, at det som IBM lærer i kraft af disse interne udrulninger, anvender selskabet i produkter, som sælges til kunderne.

Hun oplyser, at IBM vil blive ved at investere i sociale medier, lige så længe der er en forretningsmæssig fordel i at tilskynde samarbejde.

"Der var mange, der sagde, 'I kan da forsøge, men det vil aldrig blive en succes'. Der tog de rigtignok fejl."

Læs også:

Derfor bruger it-direktør så meget tid på Twitter

De tre grundpiller for social succes

For Horran og hendes team er der især tre grundpiller i arbejdet med at levere social forretningssoftware til intern brug hos IBM:

1. Politik

Udgangspunktet for enhver virksomhed, der gerne vil i gang med sociale værktøjer internt i forretningen, er at nedfælde en politik, der sætter nogle rimelige forventninger til formålene med og anvendelsen af disse værktøjer.

"Ligesom vi i den fysiske verden har retningslinjer for forretningsførelse til håndtering af etik og opførsel, så er der også brug for retningslinjer inden for social software," påpeger Horran.

"En af de første ting som it-chefer, der gerne vil udrulle sociale forretningsværktøjer, bør overveje, er en sammenlægning af reglerne for god forretningsførelse med etiske regler angående digitale sociale fællesskaber."

Et sådant sæt etiske regler, der også tager højde for anvendelsen af social software, må nødvendigvis blive til i et samarbejde mellem it-afdelingen, HR-afdelingen og forskellige ledende medarbejdere, så man sørger for at inkorporere behovene fra alle afdelinger.

"Jeg mener ikke, at fastsættelsen af de etiske regler for anvendelsen af social software bør være op til it-direktøren alene, men det er nødvendigt, at it-direktøren hjælper den øvrige ledelse med at forstå, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre."

2. Teknologi

Når politikken er på plads, bør værktøjerne sættes op på en måde, der afspejler politikken. Det kan for eksempel indebære at implementere begrænsninger af konti eller grupper, eller at der sørges for visse foranstaltninger alt efter branche.

I visse lande kræves det eksempelvis, at finansvirksomheder gemmer en kopi af al kommunikation heriblandt digitale beskeder.

I sådanne mere regulerede brancher er det derfor altafgørende, at systemet har mulighed for at logge alle transaktioner til efterfølgende dokumentation.

"Det handler ikke bare om at have det nyeste, fedeste legetøj, det må nødvendigvis handler om forretningsresultater," fastslår Horran.

3. Undervisning

Men det er heller ikke nok med en hensigtsmæssig brugspolitik og teknologi, siger Horran. Man er nødt til at køre et aktivt uddannelsesprogram for at lære medarbejderne om begge dele.

Hos IBM stod det hurtigt klart, at nogle af de ældre medarbejdere ville få svært ved at anvende de sociale medier, selv efter de var blevet undervist i dem.

Selskabet etablerede derfor et gensidigt mentorprogram, hvor yngre medarbejdere viste de ældre, hvordan de anvendte de sociale medier, mens de yngre til gengæld blev vejledt af de ældre i forretningsmæssige spørgsmål.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Derfor bruger it-direktør så meget tid på Twitter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere


AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere






Premium
LogPoint-topchef Jesper Zerlang indsætter tidligere Superliga-spiller som ny dansk landechef
Jesper Zerlang overlader pladsen som landechef for det danske marked hos it-sikkerhedsselskabet LogPoint. I stedet skal han fokusere på jobbet som topchef for hele koncernen, der er til stede i ni lande.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Derfor virker mailbårne angreb – og sådan beskytter du dig
Cyberangreb via email er blandt de mest udbredte cybertrusler, og i dette whitepaper får du viden om hvordan de mest udbredte typer fungerer, detekteres og afvises.