Derfor investerer virksomhederne i social software

Markedet for social software til virksomheder har for alvor fået fart på, og det er der en række bestemte grunde til.

Artikel top billede

Læs også:

Dette firma tjener fedt på at sælge social software

Computerworld News Service: Efterspørgslen på såkaldt enterprise social software vil de kommende år ifølge IDC stige voldsomt, i takt med at flere organisationer implementerer sådanne produkter for at forbedre samarbejdet og kommunikationen ikke blot medarbejderne imellem men også med kunderne.

IDC forventer, at den gennemsnitlige årlige vækst mellem 2011 og 2016 i forbruget af denne type software vil nå op på 42,4 procent.

"Vi ser en god, stærk vækst fra de store spillere på dette marked, og det vil fortsætte et godt stykke tid endnu," siger Michael Fauscette, der er hovedforfatter af to rapporter om enterprise social software, der blev offentliggjort i sidste uge.

Kunderne brugte på verdensplan 4,56 milliarder kroner på denne type produkter i 2011, hvilket i 2016 vil stige til 26,74 milliarder kroner, estimerer IDC i rapporten Worldwide Enterprise Social Software 2012-2016 Forecast.

Social software for erhvervslivet

Enterprise social software anvender Facebook- og Twitter-lignende funktionalitet til formål på arbejdspladsen.

Det kan eksempelvis være medarbejderprofiler, aktivitetsstrømme, mikroblogging, diskussionsfora, wikier samt tagging, bedømmelse og anmeldelse af indhold.

På grund af potentialet for at skærpe medarbejdernes kommunikation er sådanne værktøjer ifølge Fauscette ved at blive vigtige i forhold til "beslutningsunderstøttelse" og produktivitet på tværs af brancher.

Denne vækst drives blandt andet af et ønske om at føje muligheder for samarbejde til anden forretningssoftware og af efterspørgsel blandt medarbejderne på software med lignende funktionalitet som den software, de bruger i fritiden.

Her er problemerne

Visse faktorer vil dog ifølge IDC bremse udviklingen heriblandt bekymring angående investeringsafkast, sikkerhed og overholdelse af de forskellige regler og love, beskyttelse af immaterielle rettigheder samt kravene til it-afdelingerne for at kunne udrulle og integrere denne software.

I rapporten rangerer IDC leverandørerne efter deres omsætninger i 2011 på dette område.

Øverst på listen står IBM med en omsætning på 627,2 millioner kroner efterfulgt af Jive Software (388,6 millioner kroner), Communispace (357,1 millioner kroner), Telligent (254,1 millioner kroner) og Socialtext (205,3 millioner kroner).

De sidste fem af top 10 på området er Mzinga, Lithium, Yammer, NewsGator og VMware.

At Microsoft ligger i forhandlinger om at opkøbe Yammer for omkring seks milliarder kroner, kan tages som et tegn på den stigende betydning af denne type software.

Microsoft, som halter på dette område, kan øjeblikkeligt styrke de sociale funktioner i sine kontor- og samarbejdsprodukter og især Sharepoint, hvis det lykkes selskabet at købe Yammer.

Google har i månedsvis også givet udtryk for, at selskabet arbejder på at udvikle en erhvervsudgave af dets sociale netværk Google+, hvilket kan give Google Apps den sociale komponent, som pakken hidtil har manglet.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Dette firma tjener fedt på at sælge social software

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S