Danske Bank: Derfor indgår vi kæmpeaftale med HP

Danske Bank trækker HP ind i folden som hofleverandør, hvor IBM allerede befinder sig i. Der er en klar grund til den smarte manøvre, fortæller Danske Banks it-chef, Peter Schleidt.

Artikel top billede

IBM har hidtil varetaget servermiljøer for Danske Bank. Det skal de såmænd også blive ved med, men nu er der kommet en ny dreng i klassen, der skal konkurreres med.

Danske Bank har i forvejen en 'lille aftale' med HP, som netop er blevet udvidet til en stor aftale - en aftale i den trecifrede millionbeløbs-størrelse, for at være helt præcis.

"Vi har i dag et mindre samarbejde med HP, som vi nu har udvidet, så HP nu kan levere servermiljøer til os på lige fod med IBM," siger it-direktør i Danske Bank Peter Schleidt.

Bankens opgaver i mini-udbud

I praksis betyder den nye aftale, at Danske Bank kan sende sine opgaver vedrørende servermiljøer i en slags mini-udbud til de to leverandører.

Det skal skaffe bedre aftaler til bedre priser til banken.

"Jeg håber selvfølgelig at få mere fleksibilitet ud af det her. Det betyder hurtigere leverance til banken og dermed også til vores kunder," siger Peter Schleidt.

Multisourcing er ny it-politik

Allerede sidste år udformede Danske Bank en it-strategi.

En del af den strategi er at begynde at multisource, hvilket vil sige, at banken skal have flere leverandører til de samme typer opgaver.

"Vi har lavet en politik om, at vi gerne vil have multisourcing og dermed have minimum to leverandører. På den måde kan vi se, hvem der er bedst og billigst til den konkrete opgave," siger Peter Schleidt og uddyber:

"Min opfattelse er ikke, at HP er bedre end IBM, ej heller at IBM er bedre end HP. De er to af de bedste inden for området, men vi tror, at vi kan få endnu bedre og hurtigere ydelser, hvis de kommer lidt i konkurrence.

"Vi overholder vores aftale med IBM"

At IBM nu får lidt konkurrence, når det kommer til Danske Bank, vurderer Peter Schleidt ikke som noget problem.

Den eksisterende aftale mellem banken og IBM er stadig stående, og det har ifølge it-direktøren ikke været nødvendigt at ændre på den.

"Den aftale, vi har med IBM, lever vi op til," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S