Outlook.com versus Gmail: Det kæmper de om

Den nye webmail-service fra Microsoft kommer i hård kamp mod Googles Gmail. Her er tjenesternes styrker og svagheder.

Artikel top billede

Læs også:

Slut med Hotmail - her er Microsofts nye Outlook.com

Computerworld News Service: Microsofts nye webmail-service, Outlook.com, er mere end blot en opdatering af selskabets gratis webbaserede mail-løsning.

Det er også et aggressivt udspil mod konkurrenten Google.

Tirsdag løftede Microsoft sløret for sin nye webmail-service, som inden længe vil erstatte den populære Hotmail.

Den opdaterede service er blevet moderniseret, så Outlook.com-konti kan synkroniseres på tværs af en række hardwareenheder.

Herudover er der indbygget integration med sociale netværk som Facebook, Twitter og LinkedIn.

"Selvom mange, særligt yngre mennesker, anvender sociale medier mere end e-mail, så er e-mail stadig den foretrukne metode til længere kommunikation," siger analytiker Patrick Moorhead fra Moor Insights & Strategy.

"Microsoft er desperat efter at slippe af med Hotmail ... Hotmail har stået i stampe, hvad angår funktionalitet, og har længe skullet udskiftes med noget nyt, der kan udnytte rige medier såsom foto og video, socialt forbundne konti, videokommunikation og chat."

Kæmper mod Google

Med Microsofts planer om at erstatte Hotmail med Outlook.com håber selskabet også at lokke mange brugere fra Googles Gmail.

Det ville være et slag mod Google, der er blevet en af Microsofts største konkurrenter på adskillige fronter, heriblandt gratis e-mailservice, søgning, browser, styresystem og cloud-baserede apps til erhverv.

"Dette er helt afgjort en konkurrent til Gmail, og så vidt jeg kan se, er det en meget stærk konkurrent," siger Dan Olds, der er analytiker hos The Gabriel Consulting Group.

"Hotmail har stadig flere brugere end Gmail, men forskellen bliver mindre og mindre. Og Microsoft ønsker selvfølgelig at fastholde føringen om ikke udvide den."

Det er dog ifølge Olds ikke Microsofts eneste hensigt.

Microsofts plan for virksomhederne

Herudover er det meningen, at den nye service skal styrke Microsofts pakke af cloud-baserede apps til erhverv i konkurrencen med Google Apps.

Indtil videre præsenterer Microsoft Outlook.com som en service til forbrugere. Men det skal man ifølge Olds ikke lægge alt for meget i.

Googles Gmail blev også oprindeligt beskrevet som en forbruger-service, men den har for mange virksomheder fungeret som en indgang til Googles forretnings-apps.

Olds bemærker også, at Outook.com måske hurtigt opgraderes med en komplet vifte af erhvervsfunktioner.

"Det bliver interessant at følge, hvordan denne nye e-mailplatform vil hjælpe til at skabe opmærksomhed på og fungere som indgang til Microsofts fremspirende cloud-løsninger," tilføjer han.

"Man kan forestille sig, at en moderniseret Outlook.com kan hjælpe Microsoft til at overbevise flere brugere til at føje cloud-funktionalitet til deres aktuelle installationer af Microsoft Office og på den måde konvertere en væsentlig andel af dem til betalende abonnenter."

Microsoft and Google har kæmpet om markedet for cloud-baserede forretnings-apps i et stykke tid nu. Der er mange penge at tjene på at sælge til erhverv og begge selskaber vil have et stykke af kagen.

Microsofts styrker

Microsoft har haft en fordel, fordi Office-pakken af lokalt installerede kontorprogrammer længe har været dominerende på verdensplan. På den anden side var Google hurtigst ude med webbaserede kontor-applikationer.

En avanceret e-mail-service med social integration såsom Outlook.com kan dog vise sig at være en virkelig god indgangsvinkel.

"På den lange bane er Outlook.com designet til at stjæle kunder fra Gmail, men Microsoft er nødt til først at slå fast, at selskabet er med i spillet," siger Moorhead.

"Det er dog også min vurdering, at Microsoft med Outlook.com er kommet med et godt udspil, og hvis selskabet formår at promovere de sociale funktioner, så vil denne service kunne trække kunder væk fra Google."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Slut med Hotmail - her er Microsofts nye Outlook.com

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job