Hvor svært kan det være?: Jyske Bank skifter it-platform på en weekend

En af Danmarks største it-flytninger foretages i lyntempo hen over en weekend. Her kan du få en forklaring på, hvordan man klarer den opgave i Jyske Bank uden at ryste på hånden.

Artikel top billede

En enorm dataflytningen er på vej til at ramme it-kommandorummet i Jyske Bank, men her har de ikke engang sommerfugle i maven.

Jyske Bank skifter nemlig sine egenudviklede it-systemer ud med en platform hos Bankdata, og i den forbindelse skal der flyttes et hav af data mellem de to firmaer.

"Vi lukker normalt ned fredag den 12. oktober. Når kunder og ansatte vender tilbage om mandagen, er vores system rykket over i Bankdatas regi. I løbet af den weekend får Jyske Bank skiftet hele sin bank-platform ud," fortæller Jens Nielsen, områdedirektør i Jyske Bank til Computerworld.

"Det bliver Big Bang."

To års forberedelse

Det lyder jo nemt, men de to virksomheder har brugt en del tid på forberedelse, før slaget bliver sat i gang om en lille måned.

"Det er en proces, der har strakt sig over cirka to år, og der er mere end ottehundrede mand involveret i overflytningen, hvilket også vidner om, at der er tale om et kæmpe projekt," siger Jens Nielsen.

"Vi har nok været verdens mindste bank, der har været 100 procent selvforsynende med it og it-udvikling, " siger han med et smil på læben.

Men nu skrottes hele det gamle system til fordel for Bankdatas platform. Ikke mindst fordi der kan spares mange penge.

"Vi sparer cirka et par hundrede millioner kroner ved at samarbejdet med Bankdata. Samtidig giver deres platform os nogle flere muskler til videreudvikling af forretningen og flere funktioner til vores brugere," uddyber Jens Nielsen.

I forbindelse med overflytningen af data, flytter cirka to tredjedele af medarbejderne i Jyske Banks it-afdeling med over til Bankdata. De resterende folk skal fortsætte med den drift og udvikling, der forbliver under bankens vinger.

"Der er områder, hvor Bankdata ikke kan opfylde vore behov. Vi beholder derfor sikkerhed, styringsopgaver, datawarehouse og et par andre kerneområder i Jyske Bank."

Ingen panik før lukketid

Hvem står helt praktisk for sådan en system-flytning?

"Konsulenthusene har praktisk talt stået i kø for at give os gode råd, men vi har valgt at gøre arbejdet selv i samarbejde med Bankdata. Det har vi gjort, fordi det er os selv, der har skabt systemerne, og derfor ligger indsigten også hos os."

Er du ikke nervøs for, at noget går galt?

"Jeg er spændt, jeg glæder mig og jeg har respekt for projektet, men jeg er ikke nervøs. Vi har forberedt os grundigt og testet af mange omgange. Så vi er optimistiske og helt trygge," siger Jens Nielsen.

Personalet i banken er gennem en lang periode blevet omskolet til den nye netbank, så de kan træde til mandag morgen.

Kunderne vil i øvrigt være afskåret fra deres netbank i den pågældende weekend.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car