Gigantisk crowdsourcing-projekt har brug for din hjælp

Et projekt med data i realtid indsamlet via satellitter, milliarder af sensorer, RFID-tags, GPS-kameraer og smartphones i hele verden vil visualisere big data.

Artikel top billede

Data er det nye olie, men big data-projektmagerne.

Læs også:
Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

"The Human Face of Big Data" er et verdens-omspændende projekt, der vil kortlægge og sætte et menneskeligt ansigt på fænomenet big data.

Dataindsamlingen foregår blandt andet via en app til smartphone, som kan downloades fra i dag.

Resultaterne af projektet vil kunne ses i en illustreret bog, der udkommer 20. november og senere i en dokumentarfilm, der kommer i 2013.

Sæler med antenner kortlægger verdenshavene, satellitter bruges til at finde myggesværme, et sms-system, der skal forhindre salg af forfalskede lægemidler i Ghana, smartphones, der kan forudsige en kommende depression, kreditkort, der kan forudsige, om du er på vej til at blive skilt, piller, der transmitterer information direkte fra din krop til lægen.

Det er den disse historier, der viser anvendelsesmulighederne af big data, som vil blive fortalt i "The Human Face of Big Data".

Fotograf bag projekt

Projektet er et globalt crowdsourcing-projekt startet af fotografen Rick Smolan fra Against All Odds Productions. It-virksomheden EMC er en af de store sponsorer.

Projektet går ud på at visualisere big data, som er data i realtid indsamlet via satellitter, milliarder af sensorer, RFID-tags, GPS-kameraer og smartphones i hele verden.

Det skal gøre det muligt for menneskeheden at føle, måle, forstå og påvirke dele af vores liv på måder, som vores forfædre aldrig havde kunnet forestillet sig, skriver projektmagerne i en pressemeddelse.

"Det er mit mål med Human Face of Big Data-projektet at igangsætte en global debat om big data. Både big datas potentiale, men også om big datas faldgrubber, hvis vi ikke tænker os om og indsamler og anvender big data med respekt", udtaler Rick Smolan.

Han kalder big data en ekstraordinær vidensrevolution, der skyller ind over erhvervsliv, den akademiske verden, verdens myndigheder, sundhedsvæsen og folks hverdag.

Muligheder og risici

"Som med alle nye værktøjer indebærer big data også en risiko for utilsigtede konsekvenser. Men hvis vi er forsigtige og kloge, så vil de nye big data-teknologier inden for den nærmeste fremtid få lige så store konsekvenser for menneskeheden som både sprog og kunst", siger Rick Smolan.

Human Face of Big Data-projekt skydes i gang i dag med en otte-dages "Measure Our World"-begivenhed, der inviterer folk over hele verden til at dele og sammenligne deres liv i realtid via projektets smartphone app.

"Big Data startede i it-laboratorier med en håndfuld eliteforskere. I den nærmeste fremtid vil alle vågne op til det potentiale, big data har og den effekt, big data vil have på den måde, vi alle lever, arbejder og leger på", siger Jeremy Burton, executive vice president i EMC.

Der er mere information om Human Face of Big Data-projektet her.

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Statens IT

VMware-specialist til Statens It

Københavnsområdet

KMD A/S

BI Enterprise Architect

Midtjylland

TD SYNNEX Denmark ApS

Inside Sales Specialist

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse