Gigantisk crowdsourcing-projekt har brug for din hjælp

Et projekt med data i realtid indsamlet via satellitter, milliarder af sensorer, RFID-tags, GPS-kameraer og smartphones i hele verden vil visualisere big data.

Artikel top billede

Data er det nye olie, men big data-projektmagerne.

Læs også:
Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

"The Human Face of Big Data" er et verdens-omspændende projekt, der vil kortlægge og sætte et menneskeligt ansigt på fænomenet big data.

Dataindsamlingen foregår blandt andet via en app til smartphone, som kan downloades fra i dag.

Resultaterne af projektet vil kunne ses i en illustreret bog, der udkommer 20. november og senere i en dokumentarfilm, der kommer i 2013.

Sæler med antenner kortlægger verdenshavene, satellitter bruges til at finde myggesværme, et sms-system, der skal forhindre salg af forfalskede lægemidler i Ghana, smartphones, der kan forudsige en kommende depression, kreditkort, der kan forudsige, om du er på vej til at blive skilt, piller, der transmitterer information direkte fra din krop til lægen.

Det er den disse historier, der viser anvendelsesmulighederne af big data, som vil blive fortalt i "The Human Face of Big Data".

Fotograf bag projekt

Projektet er et globalt crowdsourcing-projekt startet af fotografen Rick Smolan fra Against All Odds Productions. It-virksomheden EMC er en af de store sponsorer.

Projektet går ud på at visualisere big data, som er data i realtid indsamlet via satellitter, milliarder af sensorer, RFID-tags, GPS-kameraer og smartphones i hele verden.

Det skal gøre det muligt for menneskeheden at føle, måle, forstå og påvirke dele af vores liv på måder, som vores forfædre aldrig havde kunnet forestillet sig, skriver projektmagerne i en pressemeddelse.

"Det er mit mål med Human Face of Big Data-projektet at igangsætte en global debat om big data. Både big datas potentiale, men også om big datas faldgrubber, hvis vi ikke tænker os om og indsamler og anvender big data med respekt", udtaler Rick Smolan.

Han kalder big data en ekstraordinær vidensrevolution, der skyller ind over erhvervsliv, den akademiske verden, verdens myndigheder, sundhedsvæsen og folks hverdag.

Muligheder og risici

"Som med alle nye værktøjer indebærer big data også en risiko for utilsigtede konsekvenser. Men hvis vi er forsigtige og kloge, så vil de nye big data-teknologier inden for den nærmeste fremtid få lige så store konsekvenser for menneskeheden som både sprog og kunst", siger Rick Smolan.

Human Face of Big Data-projekt skydes i gang i dag med en otte-dages "Measure Our World"-begivenhed, der inviterer folk over hele verden til at dele og sammenligne deres liv i realtid via projektets smartphone app.

"Big Data startede i it-laboratorier med en håndfuld eliteforskere. I den nærmeste fremtid vil alle vågne op til det potentiale, big data har og den effekt, big data vil have på den måde, vi alle lever, arbejder og leger på", siger Jeremy Burton, executive vice president i EMC.

Der er mere information om Human Face of Big Data-projektet her.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil