Så vild bliver internettets udvikling i de kommende år

Se hvor mange maskiner, der vil være forbundet til internettet, om ganske få år. Forskere venter enorm udvikling, der ikke mindst vil blive skubbet frem af en bestemt teknologi.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I 2020 vil der være seks gange så mange apparater forbundet til internettet, som der vil være mennesker med internetadgang.

I 2020 vil størstedelen af internetforbruget desuden foregå over mobilt bredbånd, mens antallet af faste forbindelser svinder ind.

Det skriver International Telecommunications Union i sin første årlige globale State of Broadband-rapport.

På verdensplan er der allerede dobbelt så mange brugere med mobilt bredbånd end med faste bredbåndsforbindelser.

Dette misforhold vil kun blive større i takt med, at brugere i udviklingslande skifter deres mobiltelefoner ud med smartphones og tablets.

Nye koncepter vinder indpas

Nye koncepter såsom embedded intelligence, automatiseret trafik maskine-til-maskine (M2M) og "tingenes internet" bidrager også til denne vækst i antallet af netværkstilsluttede enheder, ligesom efterspørgslen efter uafbrudt trådløs internetforbindelse aldrig har været større.

Antallet af enheder forbundet til internettet vil ifølge fremskrivelser i rapporten fra ITU nå op på 25 milliarder i 2020 fra 10 milliarder i 2011.

Samtidig forventes antallet af mobilabonnementer at fordobles i dette tidsrum.

Selvom der i det forløbne år har været stærk vækst i udbredelsen af internetadgang i husstande, så sakker den individuelle internetanvendelse stadig bagud.

Mobilt bredbånd kan ændre alt

Analytikerne fra ITU vurderer, at mobilt bredbånd kan ændre dette forhold.

Der er adskillige tendenser, der er med til at fremme mobilt internet i høj hastighed.

Det drejer sig blandt andet om statusopdateringer i realtid, tjenester baseret på geografisk placering, push-meddelelser, målrettet reklame, kollaborativ crowdsourcing, cloud-storage og ændringer i vores forestillinger om privatliv.

"I lyset af hvor hurtigt de mobile teknologier spreder sig, vil begrebet den digitale kløft i fremtiden muligvis ikke længere betegne ulighed i forhold til internetadgang, men i stedet betyde ulighed i forhold til hastighed og funktionalitet - eller mere specifikt hvad folk kan bruge deres mobile enheder til," står der i rapporten.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Shure Scandinavia A/S

    Senior DevOps Developer

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger en IT-supporterelev til Almegård Kaserne på Bornholm

    Bornholm

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil