Så vild bliver internettets udvikling i de kommende år

Se hvor mange maskiner, der vil være forbundet til internettet, om ganske få år. Forskere venter enorm udvikling, der ikke mindst vil blive skubbet frem af en bestemt teknologi.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I 2020 vil der være seks gange så mange apparater forbundet til internettet, som der vil være mennesker med internetadgang.

I 2020 vil størstedelen af internetforbruget desuden foregå over mobilt bredbånd, mens antallet af faste forbindelser svinder ind.

Det skriver International Telecommunications Union i sin første årlige globale State of Broadband-rapport.

På verdensplan er der allerede dobbelt så mange brugere med mobilt bredbånd end med faste bredbåndsforbindelser.

Dette misforhold vil kun blive større i takt med, at brugere i udviklingslande skifter deres mobiltelefoner ud med smartphones og tablets.

Nye koncepter vinder indpas

Nye koncepter såsom embedded intelligence, automatiseret trafik maskine-til-maskine (M2M) og "tingenes internet" bidrager også til denne vækst i antallet af netværkstilsluttede enheder, ligesom efterspørgslen efter uafbrudt trådløs internetforbindelse aldrig har været større.

Antallet af enheder forbundet til internettet vil ifølge fremskrivelser i rapporten fra ITU nå op på 25 milliarder i 2020 fra 10 milliarder i 2011.

Samtidig forventes antallet af mobilabonnementer at fordobles i dette tidsrum.

Selvom der i det forløbne år har været stærk vækst i udbredelsen af internetadgang i husstande, så sakker den individuelle internetanvendelse stadig bagud.

Mobilt bredbånd kan ændre alt

Analytikerne fra ITU vurderer, at mobilt bredbånd kan ændre dette forhold.

Der er adskillige tendenser, der er med til at fremme mobilt internet i høj hastighed.

Det drejer sig blandt andet om statusopdateringer i realtid, tjenester baseret på geografisk placering, push-meddelelser, målrettet reklame, kollaborativ crowdsourcing, cloud-storage og ændringer i vores forestillinger om privatliv.

"I lyset af hvor hurtigt de mobile teknologier spreder sig, vil begrebet den digitale kløft i fremtiden muligvis ikke længere betegne ulighed i forhold til internetadgang, men i stedet betyde ulighed i forhold til hastighed og funktionalitet - eller mere specifikt hvad folk kan bruge deres mobile enheder til," står der i rapporten.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

inforevision A/S

.NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

Københavnsområdet

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil