Så vild bliver internettets udvikling i de kommende år

Se hvor mange maskiner, der vil være forbundet til internettet, om ganske få år. Forskere venter enorm udvikling, der ikke mindst vil blive skubbet frem af en bestemt teknologi.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I 2020 vil der være seks gange så mange apparater forbundet til internettet, som der vil være mennesker med internetadgang.

I 2020 vil størstedelen af internetforbruget desuden foregå over mobilt bredbånd, mens antallet af faste forbindelser svinder ind.

Det skriver International Telecommunications Union i sin første årlige globale State of Broadband-rapport.

På verdensplan er der allerede dobbelt så mange brugere med mobilt bredbånd end med faste bredbåndsforbindelser.

Dette misforhold vil kun blive større i takt med, at brugere i udviklingslande skifter deres mobiltelefoner ud med smartphones og tablets.

Nye koncepter vinder indpas

Nye koncepter såsom embedded intelligence, automatiseret trafik maskine-til-maskine (M2M) og "tingenes internet" bidrager også til denne vækst i antallet af netværkstilsluttede enheder, ligesom efterspørgslen efter uafbrudt trådløs internetforbindelse aldrig har været større.

Antallet af enheder forbundet til internettet vil ifølge fremskrivelser i rapporten fra ITU nå op på 25 milliarder i 2020 fra 10 milliarder i 2011.

Samtidig forventes antallet af mobilabonnementer at fordobles i dette tidsrum.

Selvom der i det forløbne år har været stærk vækst i udbredelsen af internetadgang i husstande, så sakker den individuelle internetanvendelse stadig bagud.

Mobilt bredbånd kan ændre alt

Analytikerne fra ITU vurderer, at mobilt bredbånd kan ændre dette forhold.

Der er adskillige tendenser, der er med til at fremme mobilt internet i høj hastighed.

Det drejer sig blandt andet om statusopdateringer i realtid, tjenester baseret på geografisk placering, push-meddelelser, målrettet reklame, kollaborativ crowdsourcing, cloud-storage og ændringer i vores forestillinger om privatliv.

"I lyset af hvor hurtigt de mobile teknologier spreder sig, vil begrebet den digitale kløft i fremtiden muligvis ikke længere betegne ulighed i forhold til internetadgang, men i stedet betyde ulighed i forhold til hastighed og funktionalitet - eller mere specifikt hvad folk kan bruge deres mobile enheder til," står der i rapporten.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S