SAP-brugere nægter at betale for uanvendte licenser

Licenserne på deres ERP-system er ude af kontrol, mener SAP-brugerne. De vil ikke længere betale for licenser, der ikke bliver brugt.

Artikel top billede

Læs også:
Beskyldning: Så hårdt behandler SAP sine kunder

Brugerne af SAP synes, at det bliver sværere og sværere at holde styr på de mange licenser fra den tyske software-gigant.

Især synes de ikke, at de skal betale licens for software, de ikke bruger.

Det viser en undersøgelse fra UK & Ireland SAP User Group, der har spurgt 336 SAP-brugere fra 150 organisationer og virksomheder, skriver The Register.

95 procent af dem siger, at SAP's licensregler er ude af kontrol, 67 procent af dem mener, at det skyldes SAP's ekspanderende antal produkter.

Efterhånden som mængden af software stiger, bliver det sværere og sværere at holde styr på, hvem der bruger hvad, især på de moduler som SAP-systemet installerer automatisk.

Stort set alle, 97 procent, mener, at SAP skal tillade kunderne at 'parkere' ubrugte licenser i de tilfælde, hvor et program ikke længere benyttes som følge af omstruktureringer eller afskedigelser i virksomheden.

Offentlige priser, tak

88 procent opfordrer SAP til at offentliggøre sine prislister, ligesom SAP's store konkurrent, Oracle, allerede gør det.

Generelt mener de engelsktalende SAP-brugere, at den tyske software-kæmpe tager sig for godt betalt for ydelserne, og 77 procent siger, at de høje priser står i vejen for nye udrulninger.

Det er simpelthen for dyrt for mange at tilføje ny funktionalitet og nye moduler, mener de.

Computerworld har spurgt SAP i Danmark, om man er villig til at imødekomme disse ønsker fra brugerne. Vi bringer svaret, når vi får den rette SAP-person i tale.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job