SAP-brugere nægter at betale for uanvendte licenser

Licenserne på deres ERP-system er ude af kontrol, mener SAP-brugerne. De vil ikke længere betale for licenser, der ikke bliver brugt.

Artikel top billede

Læs også:
Beskyldning: Så hårdt behandler SAP sine kunder

Brugerne af SAP synes, at det bliver sværere og sværere at holde styr på de mange licenser fra den tyske software-gigant.

Især synes de ikke, at de skal betale licens for software, de ikke bruger.

Det viser en undersøgelse fra UK & Ireland SAP User Group, der har spurgt 336 SAP-brugere fra 150 organisationer og virksomheder, skriver The Register.

95 procent af dem siger, at SAP's licensregler er ude af kontrol, 67 procent af dem mener, at det skyldes SAP's ekspanderende antal produkter.

Efterhånden som mængden af software stiger, bliver det sværere og sværere at holde styr på, hvem der bruger hvad, især på de moduler som SAP-systemet installerer automatisk.

Stort set alle, 97 procent, mener, at SAP skal tillade kunderne at 'parkere' ubrugte licenser i de tilfælde, hvor et program ikke længere benyttes som følge af omstruktureringer eller afskedigelser i virksomheden.

Offentlige priser, tak

88 procent opfordrer SAP til at offentliggøre sine prislister, ligesom SAP's store konkurrent, Oracle, allerede gør det.

Generelt mener de engelsktalende SAP-brugere, at den tyske software-kæmpe tager sig for godt betalt for ydelserne, og 77 procent siger, at de høje priser står i vejen for nye udrulninger.

Det er simpelthen for dyrt for mange at tilføje ny funktionalitet og nye moduler, mener de.

Computerworld har spurgt SAP i Danmark, om man er villig til at imødekomme disse ønsker fra brugerne. Vi bringer svaret, når vi får den rette SAP-person i tale.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car