KMD tvunget til at forære it-system gratis væk

KMD har måtte forære en dansk storkommune et it-system til en værdi af cirka fire millioner kroner helt uden beregning.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

KMD har måtte forære Aalborg Kommune et nyt it-system kvit og frit, selvom det har en værdi i omegnen af fire millioner kroner.

Det fremgår af en meddelelse i udbudsdatabasen TED.

"Aalborg Kommune og KMD agter ved den påtænkte ændring af aftalen, at udskifte Itella Output Management med "Doc2mail".
Værdi: 0,00 DKK" fremgår det af dokumenterne.

KMD købte firmas system

Forhistorien er den, at Aalborg Kommune 22. februar 2011 efter udbud indgik aftale med Itella Information A/S om levering og vedligeholdelse af it-systemet "Itella Output Management".

Men i 2012 købte KMD A/S samtlige aktier i Itella Information A/S, hvorefter KMD A/S overtog Itella Information A/S' forpligtelser overfor Aalborg Kommune i aftalen.

Men pludselig fik man problemer, fremgår det af dokumenterne.

"Ændringen er nødvendiggjort af, at KMD i forbindelse med erhvervelsen af Itella Information A/S ikke opnåede de fornødne rettigheder til at kunne vedligeholde Itella Output Management og følgelig ikke opfylde levering- og vedligeholdelsesforpligtelserne under aftalen," skriver Aalborg Kommune.

For at KMD A/S forsat kan opfylde sine forpligtelser i aftalen, ønsker Aalborg Kommune og KMD A/S derfor at foretage den ændring, at Itella Output Management udskiftes med Doc2mail.

"Aftalen skal i øvrigt finde anvendelse på parternes indbyrdes rettigheder og forpligtelser med uændrede betingelser."

"Udskiftningen til Doc2mail skal således ske vederlagsfrit og ved overholdelse af alle krav og forplitelser i aftalen," skriver kommunen.

Ændrer ikke i aftalt pris

Det er vurderingen, at ændringen, der ifølge dokumenterne, ikke forringer kvaliteten af den ydelse, Aalborg Kommune får, "heller ikke ændrer i aftalte priser eller aftalens løbetid, herved respekterer de EU-retlige rammer for ændringshåndtering".

Af en gammel besked om samme udbud, fremgik det, at værdien af kontrakten var små fire millioner kroner inklusiv moms.

Dengang deltog tre firmaer i udbuddet.

Ikke foræret systemet

Hos Aalborg Kommune ser man nu ikke på sagen, som at kommunen ligefrem har fået foræret et nyt it-system.

"For at få den funktionalitet, som vi har købt, er der skiftet et system ud med et andet," skriver it-chef Kim Houlberg fra Aalborg Kommune i en mail til Computerworld.

"Løbende drift og årligt vedligehold betales uændret i forhold til, da Itella var leverandør. Der er derfor ikke tale om, at vi har fået et system foræret," mener it-chefen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra KMD.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car