Omstridt it-system har Rigsrevisionen på nakken

Et omstridt it-system hos politiet skal skære i antallet af dyre fridage, men Rigsrevisionen følger projektet tæt.

Artikel top billede

Det omstridte it-system Polvagt skal hjælpe politiet med at sænke antallet af særligt dyre fridage via bedre planlægning.

Men foreløbig er dokumentationen for effekten fraværende.

Det kan man læse i en rapport fra 2012 fra Rigsrevisionen, der vil følge projektet fremadrettet.

I rapporten fremgår det, at Rigsrevisionen i 2010 kunne konstatere ved Københavns Vestegns Politi, "at der i betydeligt omfang var blevet udbetalt kompensation for 'for korte fridage'." 

Kompensation for 'for korte fridage' udløses, hvis én eller flere fridage mellem to arbejdsdage er kortere end det, der er angivet i arbejdstidsaftalen for politiet. 

"Københavns Vestegns Politi oplyste, at planlægningssystemet Polvagt ville blive implementeret i 2011, og at dette system ville kunne sikre, at der kun i helt ekstraordinære situationer vil opstå 'for korte fridage' og kun efter nærmere
godkendelse," fremgår det af rapporten.

Men den nye revision viste, at der ikke var dokumentation for den ønskede virkning. 

Polvagt implementeret - dokumentation mangler

"Revisionen viste desuden, at Polvagt og et tilhørende planlægningskoncept i løbet af 2011 var implementeret i alle politikredse, bortset fra Grønland," konstaterer Rigsrevisionen.

"Rigspolitiet havde løbende fulgt op på anvendelsen af konceptet, men ved revisionens afslutning i maj 2012 forelå der fortsat ikke data, der gjorde det muligt at afgøre, om konceptet - som tilsigtet - havde ført til færre "for korte fridage"," hedder det i rapporten fra 2012

Det skyldes blandt andet, at medarbejderne hidtil kun er blevet kompenseret, hvis de har anmodet om det, og at anmodningerne kunne ske flere måneder efter, de var opstået, forklares det.

Rigspolitiet har oplyst, at konceptet vil blive tilrettet, så det bliver muligt at kompensere medarbejderne automatisk, når de har haft en "for kort fridag".

Med denne ændring vil det blive muligt at trække aktuelle data vedrørende antallet af "for korte fridage", hedder det.

"Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i planlægningskonceptet og anvendelsen af Polvagt," skriver Rigsrevisionen afslutningsvis.

Læs politiets udlægning af sagen på næste side.

Sådan vil it-system spare penge

Hos Rigspolitiet erkender man, at man bøvlede med for mange dyre fridage, hvor betjente ikke havde nok timer fri i træk.

Men det bliver nu begrænset med det nye Polvagt-system, oplyser man.

"At vi for nogle år siden havde en hel del for korte fridage i politiet, skyldtes blandt andet, at vi ikke havde Polvagt, som kunne hjælpe os med at holde øje med, om en fridag blev for kort, når vagtplanerne blev lavet," forklarer Rigspolitiets forhandlingschef Anne Braad.

Det betød, at nogle fridage blev for korte allerede i planlægningsfasen - altså kunne alene en bedre planlægning dæmme op for de dyre fridage.

Bremses af Polvag

"I dag ser billedet meget anderledes ud. Det er ikke længere muligt at planlægge for korte fridage - hvis man prøver, bliver man bremset af Polvagt", udtaler Anne Braad.

Rigspolitiet oplyser, at it-systemet Polvagt indgår i et overordnet planlægnings- og styringskoncept for tjenesteplanlægning i Dansk Politi med det sigte, at der skal bruges færre ressourcer på kompensationstimer og planlægning.

I relation til for korte fridage, forhindrer Polvagt altså konkret, at man i planlægningen kommer til at ramme de "for korte fridage".

Politiet bekræfter oplysninger i Rigsrevisionens rapport, at medarbejdere i Dansk Politi forud for implementeringen af Polvagt er blevet kompenseret for et antal for korte fridage fra forudgående år, som et resultat af en nærmere fortolkning af arbejdstidsreglerne.

Politiet: Tidligere dyre fridage skyldes ikke Polvagt

Men i enkelte kredse - Sydøstjylland og Vestegnen - er omfanget af for korte fridage først blevet udredt efter implementeringen af Polvagt, og der kan derfor ikke siges, at være en sammenhæng mellem disse og Polvagt som tjenesteplanlægningsværktøj, understreger politiet.

Desuden peger politiet på tal, der viser, at antallet af kompensationstimer fra for korte fridage er reduceret væsentligt i de senere år.

Det er Rigspolitiets vurdering, at dette fald kan tilskrives implementeringen af tjenesteplanlægningskonceptet, herunder anvendelsen af Polvagt.

Endelig angående den manglende dokumentationen, som Rigsrevisionen beskrev, er det korrekt, at Rigspolitiet pt. er ved at udvikle en rapport, der skal automatisere den manuelle proces med godkendelse af de for korte fridage, der opstår som følge af ændringer i den planlagte tjeneste.

Denne tilretning har dog ikke nogen sammenhæng med Polvagt som tjenesteplanlægningsværktøj, oplyser politiet afslutningsvis.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S