Langsomt it-system trynet af Excel i danske fængsler

Teknisk bøvl betød, at fængsler skulle lade planlægningen foregå i Excel og så efterfølgende indtaste denne i et lidt for langsomt it-system.

Artikel top billede

En rapport fra Rigsrevisionen afslører, at der har været problemer i forbindelse med et dansk it-system hos Kriminalforsorgen.

"Revisionen af Kriminalforsorgen viste, at der var en række uhensigtsmæssigheder ved Statsfængslet i Vridsløselilles vagtplanlægning og sygeberedskab," hedder det i rapporten.

Revisionen viste blandt andet, at fængslets vagtplanlægning "kun i begrænset omfang var systemunderstøttet."

Det "nuværende vagtplanlægningssystem blev skønnet for langsomt til de store fængsler", og at nogle regler omkring arbejdstid ikke blev overholdt, hedder det videre.

"Rigsrevisionen anbefalede, at fængslet og Kriminalforsorgen sammen gennemgår fængslets procedure for vagtplanlægning, og at det ved gennemgangen undersøges, om selve planlægningsprocessen kan effektiviseres, og om der kan opnås en bedre udnyttelse af fængslets resurser ved en anden/bedre planlægning," hedder det i rapporten.

Mystik om langsomt it-system

Hos Kriminalforsorgen oplyser man, at det er firmaet Interflex, der har leveret vagtplanlægning og tidsregistreringssystemet til myndigheden.

Imidlertid kan Kriminalforsorgen i første omgang ikke svare på, hvorfor det "nuværende vagtplanlægningssystem blev skønnet for langsomt til de store fængsler."

"Jeg har undersøgt spørgsmålet, og Direktoratet er desværre ikke bekendt med nærmere oplysninger om den formulering, der er gengivet i Rigsrevisionens rapport," lyder det i et skriftligt svar fra en medarbejder hos Direktoratet for Kriminalforsorgen i december 2012.

Og hos leverandøren kan eller vil man åbenbart heller ikke kaste mere lys over sagen.

"Vi har nu haft kontakt til Kriminalforsorgen, og har på baggrund af denne kontakt ingen kommentarer til artiklen ud over, at vi må henvise til kommentaren fra XXX (navn fjernet af redaktionen) Direktoratet for Kriminalforsorgen," lyder det fra Helen Hagensten Jørgensen fra Interflex Tidssystemer.

Siden blev Computerworld gjort bekendt med, at der rent faktisk findes et dokument hos Kriminalforsorgen, der belyser it-systemets langsommelighed lidt mere.

Lav jeres planlægning i Excel

For den den 7. januar 2013 beder Computerworld Kriminalforsorgen sende Computerworld et brev, der skulle være sendt fra Kriminalforsorgen til Rigsrevisionen den 14. februar 2012.

Den 4. februar 2013 sendes brevet så til Computerworld. Af brevet finder man lidt mere information omkring årsagerne bag, at it-systemet skulle være langtsomt.

"Da VAT-systemet er et meget komplekst system, betyder det, at systemet til tider arbejder langsomt, særligt i forbindelse med medarbejdernes "ønske-vagtplanlægning"," står der i brevet.

Og nok så bemærkelsesmæssigt fremgår det, hvad direktoratet har anbefalet landets store fængsler i den forbindelse:

"Derfor har Direktoratet anbefalet de store fængsler, at lade planlægningen foregå i Excel og så efterfølgende indtaste denne i VAT-systemet," står der i brevet.

Der arbejdes dog fortsat på at gøre systemet og hermed
vagtplanlægningen hurtigere, understreger man dog også.

Og i følgeskrivelsen til brevet skriver Kriminalforsorgen nu til Computerworld, at "..Rigsrevisionens bemærkninger om vagtplanlægningssystemet VAT beror på en gennemgang hos Statsfængslet i Vridsløselille, og at statsfængslet i 2013 vil gennemføre et projekt med henblik på at anvende VAT-systemet fuldt ud til understøttelse af vagtplanlægning."

"Det bemærkes, at det er direktoratets vurdering, at vagtplanlægningssystemet generelt fungerer tilfredsstillende og understøtter krav i forbindelse med vagtplanlægning," slutter Kriminalforsorgen skrivelsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job