Derfor er Apples iMac på vej i glemmebogen

Apples måske vigtigste computer er på vej helt ud i kulden.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Salget af Apples iMac, som ofte er blevet beskrevet som selskabets redning, er toppet.

Ved udgangen af 2014 vil det kun udgøre cirka to procent af firmaets omsætning, lyder prognosen fra to analytikere.

Alt-i-en-computeren iMac, der har tydelige rødder i den originale Macintosh fra 1984, blev introduceret i 1998 som en computer med integreret CRT-skærm, der både i farve og form lignede en vingummi. 

Det var den første Mac uden diskettedrev, og den var kendetegnet ved sin organiske form og sit semitransparente plastikydre i en vifte af strålende farver.

Seks år senere redesignede Apple computeren og fik plads til hovedkort, drev og andre komponenter bag en fladskærm i en form, den overordnet set stadig har.

At Apple igen fik betydning på computerområdet, spores ofte tilbage til den originale iMac, der var den første computer, der blev introduceret af den på daværende tidspunkt konstituerede topchef Steve Jobs, efter hans tilbagevenden til det firma, han to årtier tidligere var med til at stifte.

Ikke desto mindre har iMac'en længe været overhalet af Apples bærbare.

Bærbare slår det hele

I de sidste fire kvartaler har Apple solgt næsten tre gange så mange bærbare som stationære. Den samme forskel er at finde i omsætningen.

Det haltende salg af desktoppe er delvist på grund af, at der i denne periode er gået ekstra lang tid mellem produktopdateringerne.

Apple opdaterede iMac-linjen i maj 2011, hvilket først skete igen sidst i oktober 2012.

Det er et interval, der er 72 procent længere end gennemsnittet.

Men iMac'en snublede med det samme, da de nye modeller først kom i handlen 30. november på grund af leveringsproblemer.

Disse leveringsproblemer vil ramme salget af iMac hårdt både i dette og næste kvartal, vurderer to analytikere fra Wall Street.

Så hurtigt vil det gå ned ad bakke for iMac'en

Brian White fra Topeka Capital Markets vurderer, at der i dette kvartal vil blive solgt lige over en million desktop-computere fra Apple.

Det er 31 procent færre end i samme periode sidste år.

Næsten alle Apples solgte desktoppe er iMacs.

I forhold til iMacs sælger selskabet meget få computere fra dets to andre desktop-linjer, Mac mini og Mac Pro.

Prognosen fra Brian Marshall fra ISI er stort set lige så dyster.

Han vurderer, at Apples salg af desktoppe vil falde 29 procent dette kvartal.

Og der ser ikke ud til at være noget lys for enden af tunnelen.

Whites estimater for 2013 angiver desktopsalget til under en million enheder i to af det kommende års fire kvartaler:

Antallet af solgte desktoppe i første og andet kvartal vil ifølge White falde med henholdsvis 20 og to procent.

White regner med, at Apples omsætning fra desktoppe i regnskabsåret 2013, som går fra 1. oktober 2012 til 30. september 2013 vil blive 14 procent lavere end året før.

Marshall giver samme prognose:

I første kvartal 2013 vil antallet af solgte desktoppe falde 20 procent i forhold til samme periode året før, mens omsætningen fra desktoppe fra hele året vil falde 14 procent.

Ved afslutningen af 2013 vil Apple ifølge begge analytikere sælge fire gange så mange bærbare som desktoppe.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil