Dansk top-CIO: Her er største udfordring ved at skifte til Drupal

Interview: Et omfattende skifte af mediehuset Allers medie-platform til open source giver udfordringer for it-afdelingen. Se her, hvordan it-direktør Svend Erik Hansen griber opgaven an.

Artikel top billede

(Foto: © Jesper Sunesen)

Læs også:
ISS: Disse store it-udviklingsprojekter vil vi satse på

Drupal knalder nødbremsen i for lancering af ny version

Aller koncentrerer nu alle kræfter på at få udviklingen til at glide.

Udskiftningen fra licensbaserede Sitecore til open source-platformen Drupal er skudt i gang.

Og virksomhedens største udfordring er at etablere et netværk af Drupal-udviklere, så arbejdsopgaverne kan skaleres dynamisk, når der er behov for det.

"Vores største udfordringer er at kunne levere endnu hurtigere respons til vores forretninger og kunne være mere fleksible i forhold til udvikling af nye ting i forretningen," siger it-direktør Svend Erik Hansen.

For it-direktøren handler det om at kunne imødekomme de stadig større krav om at kunne eksekvere hurtigt i et marked, som er præget af mediebranchens krav om hurtig omstilling.

Samtidig sker skiftet af platform for at sikre en ensartet udviklingsplatform og for at holde udgifterne nede.

Mediebranchen kræver dynamisk udvikling

It-direktøren fremhæver evnen til at kunne eksekvere hurtigst, som den absolut største udfordring for it-afdelingen.

"Mediebranchen bevæger sig så hurtigt, at der bliver stillet stadig større krav om respons med det samme," siger Svend Erik Hansen.

"Det betyder, at vi indenfor én uges tid skal kunne have et projekt, en løsning eller en leverance i gang eller færdigt."

Al begyndelse er svær,, siges det, og skiftet til ny platform er ingen undtagelse.

"Vores forretningsenheder begynder at efterlyse nye moduler. Der skal være høj performance og eksekveres med det samme. Det er en udfordring med 35 sites i alt," siger Svend Erik Hansen.

Det handler om skalerbarhed

Allers it-afdeling beskæftiger i øjeblikket 46 medarbejdere, hvoraf halvdelen af medarbejderne arbejder med udvikling og optimering. Den anden halvdel arbejder med klassisk drift og support.

"Vi indledte arbejdet med at skabe et dynamisk og skalerbart netværk i november 2012. Det drejer sig om at have både freelancere og faste leverandører, der kan levere i forhold til vores krav," siger Svend Erik Hansen.

Det er naturligvis Drupal-kompetencer, som Svend Erik Hansen leder efter, men også andre specielle områder efterlyses.

"Det er specielle kompetencer indenfor områder som for eksempel apps, payment walls og smart-tv løsninger, vi i øjeblikket kigger på," siger Svend Erik Hansen.

Mangler kvalificeret arbejdskraft

Det er ikke let at finde de rigtige medarbejdere, og Aller har svært ved at finde kvalificeret dansk arbejdskraft.

Det er samtidig en udfordring, fordi Drupal-udviklerne er eftertragtede.

"Vi stiller store krav til kandidaternes niveau og erfaring. Og vi kigger samtidig meget på, om vedkommende kan overlevere erfaringer til vores eksisterende stab," siger Svend Erik Hansen og fortsætter:

"Den seneste freelance-ansættelse er faktisk en amerikaner, som er blevet fløjet ind,"

It-direktøren forventer, at arbejdet med at skifte platform er færdiggjort inden udgangen af sommeren.

Læs også:
ISS: Disse store it-udviklingsprojekter vil vi satse på

Drupal knalder nødbremsen i for lancering af ny version

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

Cloud-løsningsarkitekt

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S