De færreste får gavn af social software til intern brug

80 procent af alle projekter om udrulning af social software internt i virksomheden opnår ikke de forventede fordele.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor investerer virksomhederne i social software

Computerworld News Service: Mange store virksomheder er begyndt at anvende interne sociale netværk, men de fleste får ikke meget gavn af dem, påpeger analysefirmaet Gartner.

I 2016 vil halvdelen af alle store virksomheder "have Facebook-lignende sociale netværk," og 30 procent af disse interne sociale netværk vil anses for at være lige så vigtige som e-mail og telefoner, lyder prognosen fra Gartner i en rapport.

Men til og med 2015 vil 80 procent af sådanne initiativer "ikke opnå de tilsigtede fordele på grund af manglende lederskab, og fordi teknologien overbetones,"  skriver Gartner.

Problemet er ifølge Gartner, at social software ikke fungerer ligesom ERP-software, hvor medarbejderne "trænes i et program og herefter forventes at bruge det."

Succes med social software kræver derimod, at medarbejderne selv er motiverede for at bruge værktøjet, og at det tilbyder dem en væsentlig bedre måde at arbejde på, tilføjes det i rapporten.

"I de fleste tilfælde kan man ikke tvinge folk til at bruge sociale apps - de er nødt til selv at vælge det."

For at et socialt initiativ skal få succes, er en række vilkår nødt til at være opfyldt, heriblandt at der er et "meningsfuldt og specifikt formål, en kritisk masse af kolleger der aktivt bruger det, samt at det integreres med andre applikationer, som medarbejderne bruger," skriver Gartner.

Fokus på det sociale

Markedet for social software til virksomheder har allerede gennemgået nogle større forandringer. Mange mindre leverandører er blevet opkøbt af de større spillere, mens andre store leverandører såsom Oracle har udviklet deres egen sociale software.

CRM-leverandøren Salesforce.com har taget det et skridt videre og omlagt hele sin strategi til at dreje sig om den sociale virksomhed.

Selvom de fleste projekter om udrulning af social software internt i virksomheden mangler modenhed, så "gøres der allerede vigtige erfaringer og bedre tilgange er ved at opstå," påpeger Gartner.

Alligevel bør virksomheder, der er interesseret i intern anvendelse af social software, vælge deres første pilotprojekt med omhu, "da det vil sætte tonen for efterfølgende initiativer," advarer Gartner.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Derfor investerer virksomhederne i social software

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S