De færreste får gavn af social software til intern brug

80 procent af alle projekter om udrulning af social software internt i virksomheden opnår ikke de forventede fordele.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor investerer virksomhederne i social software

Computerworld News Service: Mange store virksomheder er begyndt at anvende interne sociale netværk, men de fleste får ikke meget gavn af dem, påpeger analysefirmaet Gartner.

I 2016 vil halvdelen af alle store virksomheder "have Facebook-lignende sociale netværk," og 30 procent af disse interne sociale netværk vil anses for at være lige så vigtige som e-mail og telefoner, lyder prognosen fra Gartner i en rapport.

Men til og med 2015 vil 80 procent af sådanne initiativer "ikke opnå de tilsigtede fordele på grund af manglende lederskab, og fordi teknologien overbetones,"  skriver Gartner.

Problemet er ifølge Gartner, at social software ikke fungerer ligesom ERP-software, hvor medarbejderne "trænes i et program og herefter forventes at bruge det."

Succes med social software kræver derimod, at medarbejderne selv er motiverede for at bruge værktøjet, og at det tilbyder dem en væsentlig bedre måde at arbejde på, tilføjes det i rapporten.

"I de fleste tilfælde kan man ikke tvinge folk til at bruge sociale apps - de er nødt til selv at vælge det."

For at et socialt initiativ skal få succes, er en række vilkår nødt til at være opfyldt, heriblandt at der er et "meningsfuldt og specifikt formål, en kritisk masse af kolleger der aktivt bruger det, samt at det integreres med andre applikationer, som medarbejderne bruger," skriver Gartner.

Fokus på det sociale

Markedet for social software til virksomheder har allerede gennemgået nogle større forandringer. Mange mindre leverandører er blevet opkøbt af de større spillere, mens andre store leverandører såsom Oracle har udviklet deres egen sociale software.

CRM-leverandøren Salesforce.com har taget det et skridt videre og omlagt hele sin strategi til at dreje sig om den sociale virksomhed.

Selvom de fleste projekter om udrulning af social software internt i virksomheden mangler modenhed, så "gøres der allerede vigtige erfaringer og bedre tilgange er ved at opstå," påpeger Gartner.

Alligevel bør virksomheder, der er interesseret i intern anvendelse af social software, vælge deres første pilotprojekt med omhu, "da det vil sætte tonen for efterfølgende initiativer," advarer Gartner.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Derfor investerer virksomhederne i social software

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S