Hr. Møllers it-eftermæle: Her er hans op og nedture

En af landets fremmeste erhvervsledere æres i netop aflagt regnskab. Her er hans op og nedture på it-fronten.

Artikel top billede

Han vil velsagtens blive husket som en af vor tids største danske erhvervsledere.

Hr. Møller har stået i spidsen for A.P. Møller - Mærsk i en historisk periode, hvor den digitale udvikling eksploderede.

Faktisk havde den nu forhenværende topchef da også fingrene nede i indtil flere it-projektet.

Alligevel skal man bruge lup på at finde it-bedrifter i de fem siders hyldest af virksomhedslederen, der bringes i det netop aflagte regnskab.

Et sted nævnes Maersk Data dog.

Hr. Møllers idé om Maersk Data

Men skulle nogle have glemt erhvervsmandens fingeraftryk på den digitale side, så remses her lidt fakta op.

Maersk Data blev ganske rigtigt født Hr. Møllers sekratariat.

Her havde en person "dataudvikling som sin særlige arbejdsopgave."

Han forlod sekretariatet for at koncentrere sig det.

"Det blev siden til det store Mærsk Data," siger tidligere skibsreder Bjarne Hansen i bogen Myten Møller.

Mærsk Data skulle groft sagt levere it til organisationen, frem for at dette skulle købes udefra.

Mærsk Mc-Kinney Møller var dog på ingen måde it-fantiker, men vidste, at tilpasning til det nye er nødvendigt.

"At ændre et organisationsapparat er ofte svært. Mennesket kan godt lide det tilvante. Men det er nødvendigt at finde nye, bedre, mere lønnende, men samtidig billigere veje og metoder, og det er spændende at medvirke hertil," har Mærsk Mc-Kinney Møller udtalt i bogen 'Den der har evnen' om det fortsatte behov for at effektivisere forretningsgangene i rederiet.

Èn af verdens it-virksomheder

Det var vennen fra USA, Tom Watson, som Mc-Kinney Møller kendte fra et ophold i landet i sine unge dage, der inviterede Mærsk Mc-Kinney Møller med i bestyrelsen hos IBM, som den første udlænding nogensinde.

IBM beskæftigede ved skibsrederens indtrædelse i bestyrelsen i 1970 260.000 mennesker og omsatte for 54 milliarder kroner årligt.

Mærsk Mc-Kinney Møller fortsatte som medlem af bestyrelsen frem til 1984, hvor han faldt for aldersgrænsen.

Dog fortsatte han i IBM's rådgivende bestyrelse, ‘The Advisory Board', der bestod af tidligere topchefer hos IBM. Her sad han helt frem til 1993.

Ifølge kilder fra den var Mærsk Mc-Kinney Møller respekteret i IBM's bestyrelse.

"Mærsk talte ikke så meget ved vore bestyrelsesmøder, men når han tog ordet med den lidt undskyldende bemærkning, 'jeg ved ikke så meget om det', blev der virkelig lyttet. For det, han satte spørgsmålstegn ved, var jo lige præcis det, det hele drejede sig om. Det var især den forretningsmæssige side af en sag, som Mærsk var så blændende til at analysere," udtalte Thomas Watson Jr. ifølge et interview i Børsen i 1986.

Digital omhu svigtede

Mærsk-koncernen har ligesom som mange andre virksomheder også haft sine egne it-skandaler, hvor tingene slet ikke fungerede og hvor teknologien drillede forretningen.

Imidlertid spillede også fusionen mellem Maersk Line og en opkøbt virksomhed ind på problemernes størrelse.

En ekspert vurderede at it-problemerne kostede koncernen 1,5 milliarder kroner. Ligesom problemerne gav genlyd på ledelsesgangene på Esplanaden.

Det kan du læse meget mere om her.

It-sporet blev solgt fra

Maersk Data blev forinden solgt fra til IBM og i dag er fokus i langt højere grad på olie og tilhørende kerneforretninger hos den stolte rederi-koncern.

Men tilbage står, at A.P. Møller - Mærsk-koncernen, der også tæller Dansk Supermarked, har øget sin omsætning og overskud - på trods af dyre it-svigt - i en historisk periode, hvor den teknologiske udvikling samtidig har krævet, at man som minimum fulgte med it-udviklingen, ellers ville konkurrenter overhale med 120 kilometer i timen.

Det har Hr. Møller ikke tilladt.

Retfærdighedsvis skal det da også nævnes, at Hr. Møllers datter Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla i hendes skrift i det aflagte regnskab på et lidt mere overordnet plan berører erhvervsmandens forståelse for nødvendigheden af at følge med udviklingen.

"He also understood the need to keep focussing on new areas," skriver hun.

A.P. Møller - Mærsk-koncernen havde i 2009 et it-budget på over fem milliarder kroner.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil