Sådan jagter danske nybegyndere guld i Barcelona

En underskov af mindre danske televirksomheder er draget til Barcelona for at søge lykken på verdens største mobilmesse. Mod nogle af dem her.

Artikel top billede

Fire intense dage venter forud for 11 danske start up-virksomheder, der er draget til Barcelona for at deltage i verdens største mobilmesse, Mobile World Congress.

Her samles op imod 60.000 mennesker fra den globale telebranche i en heksekedel, hvor de nyeste mobiler, dimser og tendenser koger sammen med længe ventede udmeldinger fra de store telespillere.

For nye, håbefulde spillere på telemarkedet er messen en gylden chance for at få bredt deres budskaber og få trykket hånd med de tunge drenge i møder, der kan løfte nye ideer op til morgendagens pengemaskiner på et evigt foranderligt telemarked.

En af de danske virksomheder er den tre år gamle nordjyske virksomhed 2Operate, der har specialiseret sig i at udvikle overvågningssystemer, der hjælper teleselskaber med at effektivisere netværksdriften og kundesupporten.

En bombe under mobilbranchen

2Operate mål med deltagelsen er klart.

"Vi sælger direkte til mobiloperatørerne, og det er den eneste og den største messe, hvor hele toppen af branchen er til stede, hver eneste CEO og CTO. Det betyder, at man kan lave hurtige aftaler, og man kan have kæmpe ordrer med hjem," fortæller Lars Moltsen, direktør i 2Operate.

For at understrege mobilmessens fremmøde af magtfulde telemænd tilføjer han:

"Hvis nogen skulle få den ide at sprænge en bombe i Barcelona i denne uge, ville verdens teleindustri have et seriøst problem."

Dansk optimisme

Ud over at have en stand på messen, har virksomheden kørt en målrettet marketingkampagne via Linkedin op til messen, som vækker Lars Moltsens optimisme, inden startskuddet til messen går.

"Jeg har blandt andet fået et møde i stand med en topchef fra Telefónica, som jo er Spaniens svar på TDC. Ellers får vi besøg af eksisterende kunder og forventer at møde folk på højt niveau, at skabe en masse nye kontakter og få nye kunder," lyder det fra Lars Moltsen.

2Operate er blot en af de 11 danske virksomheder, der vil være at finde på en dansk fællesstand, der er blevet til i et eksportsamarbejde mellem brancheforeningen IT-branchen, Udenrigsministeriet, Eksportrådet og den danske ambassade i Spanien.

At messen ikke er for sjov set med danske vækst- og eksportbriller, bliver understreget af IT-Branchens direktør for forretningsnetværk, Babak Djarahi.

"De danske virksomheder får en helt unik mulighed for at vise sig frem og komme i direkte kontakt med nye, internationale kunder og samarbejdsparter. Virksomhederne har alle potentiale til at slå igennem og skabe international vækst," udtaler Babak Djarahi i en pressemeddelelse før konferencen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly