Artikel top billede

Mainframe skyld i stort it-nedbrud i danske banker

Grunden til kæmpe-nedbrud på en stribe danske netbanker og dankort-terminaler skal findes i en mainframe. Se her, hvad der gik galt.

Læs også:
Microsoft-kunder får stor-rabat efter nedbrud - se hvor meget

Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud

På bar bund: Danske sygehuse ramt af it-kaos på anden uge

En planlagt software-opdatering af mainframe-system hos JN Data skabte lørdag kaos i flere netbanker og Dankort-terminaler.

"Software-fejlen bevirkede simpelthen, at alle systemer, der er hængt op på dette system stod af lørdag formiddag," siger Erling Jensen, der er administrerende direktør ved JN Data til Computerworld.

Problemerne opstod omkring klokken 10 lørdag formiddag, og arbejdet med genetablering af normal drift fortsatte indtil lørdag aften.

Det gik blandt andet udover netbankerne ved Jyske Bank, Ny Kredit, BEC (Bankernes EDB Central) og SDC (Skandinavisk Data Center). Men også Dankort-terminalerne i de danske butikker havde problemer.

Mainframe-systemet er leveret af IBM, og virksomheden erkender overfor Computerworld, at det var en ellers planlagt opdatering, der skabte problemerne.

JN Data kan ikke garantere at problemet ikke vil opstå igen.

IBM: Vi undersøger problemet
Ifølge JN Data opstod problemet, fordi en helt central komponent i mainframen skulle opdateres.

"Problemet opstod ved en såkaldt koblingsfacilitet, som binder vores mainframes sammen. Det drejer sig om en fejl ved mikrokode, altså selve den software, der kontrollerer komponenten," siger Erling Jensen.

Den forklaring bakkes op af IBM, der samtidig erkender, at problemet skete som led i en planlagt opdatering.

"Det kan jeg godt bekræfte, at det var en planlagt opdatering, der blev foretaget. Her skete der noget utilsigtet, som lagde server miljøet ned." erkender Carsten Grønning, der er Media Relations Manager ved IBM.

IBM fremhæver selv, at sådanne fejl ikke burde kunne opstå.

"Vores miljøer er designet til at være ekstremt driftsikre, derfor har vi selvfølgelig også fokus på at opklare helt nøjagtigt, hvad der gik galt denne gang. Kort fortalt er materialet afleveret til vores laboratorie," fortæller Carsten Grønning.

Genetableringsplaner sikrede kunderne

Efter problemet blev identificeret hos JN Data, kunne virksomheden begynde genetableringen af kundernes systemer.

Men det var ikke alle kunderne, der blev genetableret med det samme.

"Vi har forskellige reetableringstider og procedurer for vores kunder, derfor havde vi forskellige genetableringstider for vores kunder," fortæller Erling Jensen og fortsætter:

"Jyske Bank var forholdsvis uberørt af situationen, Nykredit og BEC var oppe igen klokken 13, og SDC var oppe igen klokken 16. Vores norske og svenske kunder blev genetableret lørdag aften."

Var det en prioritetssag, at de svenske og norske kunder blev reetableret til sidst?

"Nej, det var ikke en prioritets sag, og det vil jeg understrege. Men der er forskellig kompleksistet i, hvorledes systemerne bliver genetableret." siger Erling Jensen.

Kan problemet opstå igen?

"Vi kan jeg aldrig sige aldrig, men man kan jo altid forsøge at forebygge og lære af de fejl, der opstår. Det er jo hardware og software, derfor kan der aldrig gives en 100 procent garanti." mener Erling Jensen.

Her ramte problemet hårdest

Det var særligt netbankerne, der blev ramt af problemet. Men også en række typer af hævekort havde problemet.

"Det skabte problemer for kunder, der benytter korttyperne Mastercard og Visa elektron," fortæller Erling Jensen og afslutter:

"Hvis du eksempelvis bruger Visa Elektron, så kan du ikke lave et overtræk. Når kortet bruges, kontrolleres det, om der rent faktisk står penge på kontoen, og når terminalerne ikke kan få adgang til de bagvedliggende systemer, så bliver betalingen afvist."

IBM fortæller Computerworld, at problemet hos JN Data, blev løst ved at rulle den gamle software tilbage på komponenten.

Læs også:
Microsoft-kunder får stor-rabat efter nedbrud - se hvor meget

Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud

På bar bund: Danske sygehuse ramt af it-kaos på anden uge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere


Identity & Access Management - sådan holder du din virksomhed sikker

God styring af brugerrettigheder er en af de mest effektive måder til at højne it-sikkerheden. For det kan hurtigt gå galt, hvis system-rettigheder, system-adgang og lignende ikke hele tiden opdateres. Kom og hør om erfaringer og muligheder til hurtigt og nemt hele tiden at sikre, at der er styr på brugerrettighederne i hele din organisation- også uden at genere brugerne.

08. december 2022 | Læs mere