Mainframe skyld i stort it-nedbrud i danske banker

Grunden til kæmpe-nedbrud på en stribe danske netbanker og dankort-terminaler skal findes i en mainframe. Se her, hvad der gik galt.

Artikel top billede

Læs også:
Microsoft-kunder får stor-rabat efter nedbrud - se hvor meget

Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud

På bar bund: Danske sygehuse ramt af it-kaos på anden uge

En planlagt software-opdatering af mainframe-system hos JN Data skabte lørdag kaos i flere netbanker og Dankort-terminaler.

"Software-fejlen bevirkede simpelthen, at alle systemer, der er hængt op på dette system stod af lørdag formiddag," siger Erling Jensen, der er administrerende direktør ved JN Data til Computerworld.

Problemerne opstod omkring klokken 10 lørdag formiddag, og arbejdet med genetablering af normal drift fortsatte indtil lørdag aften.

Det gik blandt andet udover netbankerne ved Jyske Bank, Ny Kredit, BEC (Bankernes EDB Central) og SDC (Skandinavisk Data Center). Men også Dankort-terminalerne i de danske butikker havde problemer.

Mainframe-systemet er leveret af IBM, og virksomheden erkender overfor Computerworld, at det var en ellers planlagt opdatering, der skabte problemerne.

JN Data kan ikke garantere at problemet ikke vil opstå igen.

IBM: Vi undersøger problemet
Ifølge JN Data opstod problemet, fordi en helt central komponent i mainframen skulle opdateres.

"Problemet opstod ved en såkaldt koblingsfacilitet, som binder vores mainframes sammen. Det drejer sig om en fejl ved mikrokode, altså selve den software, der kontrollerer komponenten," siger Erling Jensen.

Den forklaring bakkes op af IBM, der samtidig erkender, at problemet skete som led i en planlagt opdatering.

"Det kan jeg godt bekræfte, at det var en planlagt opdatering, der blev foretaget. Her skete der noget utilsigtet, som lagde server miljøet ned." erkender Carsten Grønning, der er Media Relations Manager ved IBM.

IBM fremhæver selv, at sådanne fejl ikke burde kunne opstå.

"Vores miljøer er designet til at være ekstremt driftsikre, derfor har vi selvfølgelig også fokus på at opklare helt nøjagtigt, hvad der gik galt denne gang. Kort fortalt er materialet afleveret til vores laboratorie," fortæller Carsten Grønning.

Genetableringsplaner sikrede kunderne

Efter problemet blev identificeret hos JN Data, kunne virksomheden begynde genetableringen af kundernes systemer.

Men det var ikke alle kunderne, der blev genetableret med det samme.

"Vi har forskellige reetableringstider og procedurer for vores kunder, derfor havde vi forskellige genetableringstider for vores kunder," fortæller Erling Jensen og fortsætter:

"Jyske Bank var forholdsvis uberørt af situationen, Nykredit og BEC var oppe igen klokken 13, og SDC var oppe igen klokken 16. Vores norske og svenske kunder blev genetableret lørdag aften."

Var det en prioritetssag, at de svenske og norske kunder blev reetableret til sidst?

"Nej, det var ikke en prioritets sag, og det vil jeg understrege. Men der er forskellig kompleksistet i, hvorledes systemerne bliver genetableret." siger Erling Jensen.

Kan problemet opstå igen?

"Vi kan jeg aldrig sige aldrig, men man kan jo altid forsøge at forebygge og lære af de fejl, der opstår. Det er jo hardware og software, derfor kan der aldrig gives en 100 procent garanti." mener Erling Jensen.

Her ramte problemet hårdest

Det var særligt netbankerne, der blev ramt af problemet. Men også en række typer af hævekort havde problemet.

"Det skabte problemer for kunder, der benytter korttyperne Mastercard og Visa elektron," fortæller Erling Jensen og afslutter:

"Hvis du eksempelvis bruger Visa Elektron, så kan du ikke lave et overtræk. Når kortet bruges, kontrolleres det, om der rent faktisk står penge på kontoen, og når terminalerne ikke kan få adgang til de bagvedliggende systemer, så bliver betalingen afvist."

IBM fortæller Computerworld, at problemet hos JN Data, blev løst ved at rulle den gamle software tilbage på komponenten.

Læs også:
Microsoft-kunder får stor-rabat efter nedbrud - se hvor meget

Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud

På bar bund: Danske sygehuse ramt af it-kaos på anden uge

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S