Derfor gik Danmarks mest besøgte hjemmeside helt i sort

Det, der ikke burde kunne ske, skete alligevel, da netværksproblemer lagde Danmarks mest besøgte hjemmeside helt ned. Se hvad der gik galt.

Artikel top billede

Læs også:
[b]Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud
[/b]

Mainframe skyld i stort it-nedbrud i danske banker

Overbelastet netværksudstyr fik tirsdag dr.dk til at gå helt i sort.

I tidsrummet mellem klokken 14:00 og 14:57 var det derfor ikke muligt at gå ind på Danmarks mest besøgte hjemmeside.

"Det er et stort problem for os, når dr.dk og alle subdomænerne er nede. I går var hele den portefølje af sider nede i én time, og det er vi selvfølgelig rigtig kede af," fortæller Kristian Waneck, der er chef for it-infrastruktur i Danmarks Radio.

Christian Waneck og et hold på seks mand fik derfor sved på panden. Men de fik løst problemet, der ifølge chefen ikke burde kunne opstå.

Dr.dk er landets mest besøgte hjemmeside målt på unikke brugerbesøg, viser tal fra FDIM, der registrer besøg omkring danske hjemmesider.

Sådan fejlede redundante løsning
Ifølge Danmarks Radio opstod problemet på grund af netværksudstyr.

"Der var en load balancer, der gik i vores netværksinfrastruktur. Det er et fysisk stykke netværksudstyr, som er placeret i vores serverkælder," siger Kristian Waneck.

I den perfekte verden burde problemet ikke kunne opstå, fordi løsningen er redundant. Andre netværksenheder burde derfor have overtaget trafikken.

Men den anden load balancer, der skulle overtage trafikken blev ramt af overbelastning, fordi den ikke kunne håndtere trafikmængden.

"Lige præcis i går kørte vi nogle tests med ny teknologi, vi er ved at implementere. Derved skulle den tilbageværende load balancer både håndtere trafik fra testen og den normale drift, og det kunne den ikke bære," fortæller Kristian Waneck.

Kristian Waneck ønsker dog ikke at fortælle, præcist hvilket stykke udstyr Danmarks Radio benytter sig af.

Hvilken type netværksudstyr drejer det sig om helt præcist?

"Det vil vi ikke udtale os om," siger Kristian Waneck.

Sikrede driften ved at omdirigere trafik
Teknikerne hos Danmarks Radio kunne ikke finde fejlen med det samme.

"Vores team på 5-6 mand kæmpede med at lokalisere fejlen og få problemet løst. Så vi var mange på opgaven," fortæller Kristian Waneck.

Da holdet fandt fejlen blev problemet løst ved at prioritere det normale drifts-trafik.

"Vi stoppede simpelthen trafikken i vores testsetup, og kunne på den måde styre driftstrafikken helt uden om.

Læs også:
[b]Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud
[/b]

Mainframe skyld i stort it-nedbrud i danske banker

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Vil du være med til at udvikle PETs ITSM-platform?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse