Adobe-direktør: Her er vores nye super-produkt

Interview: De fleste associerer virksomheden Adobe med produktet Photoshop, men virksomheden vil over de kommende år satse massivt på helt andre produkter.

Artikel top billede

Interview: Indenfor få år vil Adobe's indtjening bestå af lige dele salg af gammelkendte produkter og lige dele digitale marketingsprodukter.

"Vores Digital Marketing produkt vil blive en lige så stor indtjeningskilde for Adobe, som vores indtjening på vores gamle produkter indenfor et par år," vurderer Stefan Dahgren, der er administrerende direktør for Adobe i Norden.

Det er særligt det nye produkt Adobe Marketing Cloud, som Stefan Dahgren sætter sin lid til.

Produktet gør ifølge ham op med gamle licensaftaler, besværlige audits og dyrt it-personale, der ellers normalt skal vedligeholde produkterne.

Og selvom konkurrenterne også investerer heftigt for at snuppe markedskagen foran næsen på Adobe, mener den nyslåede administrerende direktør at Adobe har alle fordelene.

Glem den besværlige vedligeholdelse

Ved at bruge mulighederne i cloud-miljøet, er det blevet lettere for administratoren og brugerne, at få udført arbejdet i stedet for at bruge tid på logistik.

"It-afdelingen eller marketingsafdelingen skal ikke skal vedligeholde og håndtere en masse produkter på grund af vores nye abonnement-model," fortæller Stefan Dahgren og fortsætter:

"Licens-audits og versions-håndtering er ikke nødvendige. Alt det er forenet i cloud-produktet. Så egentligt er det ikke nødvendigt med it-personale til at vedligeholde systemet.

Også Adobe's gammelkendte produktportefølje er rykket i skyen, og ved et sammenspil med Digital Marketing produktet, er tiden fra kampagne-produktion og lancering minimeret.

Produkt sikrer hurtig kampagnelancering

Tidligere var der langt fra ide til eksekvering, men i dag er der ikke langt fra ide til lancering, mener Stefan Dahgren, der har arbejdet med optimering af marketingsprodukter i over 15 år.

"Vores kunde Mercedes kan centralt fra hovedsædet i München kontrollere navn, farver, billeder og formater på deres bil-produkter, alt materiale er i Digital Marketing Cloud. Forhandlerne kan herefter selv udføre sine egne kampanger lokalt," siger Stefan Dahgren og forsætter:

"Hvis det som nu bliver varmere i vejret, kan forhandleren selv skyde en cabriolet-kampagne i gang med det samme."

Sådan snuser Adobe sig frem til dybt kendskab til dig

Men for at kende succesraten af dine kampagner, skal du kende dine kunder.

Adobe har derfor ansat et hold på 100 mand, der på fuld tid udvikler og vedligeholder avancerede algoritmer, der eksempelvis kan afkode kundernes Facebook-brugere yderst detaljeret.

"Vi undersøger og indsamler data omkring, hvad kunderne eller vores målgruppe skriver om os. Her er der defineret bestemt ord, som vi registrerer," fortæller Stefan Dahgren og fortsætter:

"Ordene kategoriseres for at være negative eller positive. Derefter bestemmer virksomheden, hvordan det skal håndteres."

Adobe er en af de få virksomheder, der har valgt at betale for adgang til Facebook's største API, der giver Adobe dyb adgang til brugernes informationer.

Derfor frygter Adobe ikke konkurrenterne

Ifølge Adobe er konkurrenterne Microsoft, Oracle og IBM godt på vej med produkter til digital marketing, men det får ikke Stefan Dahgren til at ryste i bukserne.

"Alle tre har opkøbt mange virksomheder for at komme ind på markedet, men udfordringen for dem er, at de kommer fra it-siden, hvor Adobe allerede er etablerede på marketingsmarkedet," mener han.

Stefan Dahgren mener samtidig, at Adobe's produkter er så stærke, at Adobe også er langt foran i bevidstheden hos kunderne.

"Du kender Adobe ved navn, men vores brands er faktisk også så stærke i sig selv, at mange folk ikke accossierer produktet Photoshop med virksomheden Adobe,"

Er det et problem for jer?

"Ikke når vi har så stor en andel af markedet. Men risikoen er, at man som virksomhed kan komme til at læne sig lidt for langt tilbage i sædet," afslutter Stefan Dahgren, der ankom til Adobe ved årsskiftet.

Læs også:
Fortrolig rapport: Sådan tjekkes dine licenser under licens-[b]audit

Disse it-systemer har højeste prioritet for it-cheferne[/b]

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S