Her er den store vækstmotor i den danske it-branche

Der er en speciel sektor, der skal drive væksten i den danske it-branche. Her er det danske it-lokomotiv.

Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Der er specielt en sektor, der skal drive væksten på det danske it-marked.

Det er salg og udvikling af software, som er den store vækstmotor, viser nye tal fra IDC.

2012 endte med en vækst på over 7,5 procent, og i både 2013 og 2014 fortsætter udviklingen med vækstrater på over fem procent, lyder prognosen fra analysehuset.

"Dermed er software blevet vækstmotoren på det danske it-marked," vurderer Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.

"Det er meget glædeligt, at vi ser en solid vækst på det danske software-marked. Stadig flere virksomheder begynder at investere i it-løsninger, der kan øge deres konkurrenceevne og skabe bedre overblik over kunder, salg og nye forretningsmuligheder," siger Morten Bangsgaard.

Væksten på software-markedet skyldes primært et øget salg af database-programmer, CRM-systemer, Business Analytics-værktøjer og digitale samarbejdsværktøjer.

Services tegner også lyst

It-service er en anden positiv historie i it-verdenen.

Efter en vækst på 1,9 procent i 2012, vil væksten på markedet for it-service stige til 2,5 procent i 2013.

"Nye investeringer i it-service er primært drevet af, at flere virksomheder er begyndt at bruge outsourcing af deres it-funktioner, som en vej til at blive mere effektive," siger chefanalytiker Anders Elbak, IDC.

Hardware bløder

Mens software-produktionen vokser, så er udviklingen mere afdæmpet, når det gælder det samlede danske it-marked.

Den samlede it-vækst i 2013 vurderes til omkring 2,8 procent, hvilket primært skyldes stagnation af salget af hardware.

"Salget af mobile enheder som smartphones og tablets får ikke samme vækst som i 2012. Markedet for smartphones er langsomt ved at blive mættet, og tablet-markedet bliver hæmmet af et meget hård konkurrence på priserne," siger Anders Elbak.

Udviklingen fortsætter i 2014, hvor væksten på hardware-markedet også vil være beskeden.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S